A Bosch legújabb fejlesztései motorosok és motorkerékpárok számára

A Bosch kétévente rendezi meg Stuttgart melletti saját tesztpályáján, Boxbergben, a közlekedéssel kapcsolatos fejlesztéseinek nemzetközi bemutatóját. Mi sem jelzi pontosabban, hogy milyen fontos a Bosch számára a motorozás, illetve a motorkerékpárok innovációja, mint az, hogy idén ezek a fejlesztések már önálló, az autótechnológiai témáktól elkülönített eseményen mutatkoztak be.

A Boxbergben prezentált motorkerékpár-innovációk a hálózatba kapcsoltság, a legújabb motoros vezetéstámogató rendszerek és hajtáslánc-vívmányok egységével a Bosch átfogó fejlesztéseiről tanúskodnak, egy biztonságosabb és kényelmesebb jövő alapjait lefektetve a világ motorkerékpárosai – és a közúti közlekedés összes résztvevője – számára.

Hálózatba kapcsolt megoldások a kanyaron innen és túl

Connected Horizon: a Bosch Connected Horizon („Hálózatba Kapcsolt Látóhatár”) megoldásával a motorkerékpárosok bepillanthatnak a következő utcasarok vagy kanyar „mögé”, így a lehetséges veszélyforrásokra is időben tudnak reagálni. Az internetről származó adatok valós idejű információt adnak a sebességkorlátozásokról, a kanyarokban biztonságos sebességekről, az esetleges veszélyhelyzetekről, a forgalmi dugókról, az építkezések helyszíneiről, valamint a balesetekről. Ezekből az adatokból a motoros pontosabb képet kaphat arról, mi vár rá, a hálózatba kapcsolt fejlesztés így növeli a közlekedés biztonságát, és csökkenteni az elkerülhető balesetek számát.

 

Integrált hálózatba kapcsolási központ: az ICC integrált hálózatba kapcsolási központ a Bosch kifejezetten a motorkerékpárosok számára fejlesztett, különféle méretű és felbontású kijelzőkkel rendelkező, tájékoztató rendszere, ami bármilyen helyzetben könnyen olvasható és értelmezhető. A motorosok dinamikusan változó adatokat láthatnak az útjukról és járművükről, ilyenek például az útvonal részletei, a kanyarokban mért dőlésszögek, illetve az ideális kanyarsebességek.

Sürgősségi hívás, műszaki segélyhívás és információs vonal: a Bosch komplex rendszerében az e-Call sürgősségi hívás automatikusan csatlakozik a segélyhívó szolgáltatásokhoz: amennyiben a motoros érintett lenne egy balesetben, a rendszer a jármű adatait, valamint a pozícióját is megadja a sürgősségi segélyszolgálat ügyeletesének. Abban az esetben, ha a kétkerekű elromlana, a b-Call műszaki segélyhívó önállóan lép érintkezésbe a javítóműhellyel és megadja a szükséges adatokat. Az i-Call információs vonal pedig mindenféle úton hasznos segítség lehet: egyszerűen, gyorsan és célirányosan lehet információhoz jutni például a legközelebbi benzinkút hollétéről.

 

Vezetéstámogató rendszerek: nagyobb biztonság két keréken is

MSC motorkerékpár-menetstabilizáló: a Bosch MSC rendszere az ESP kifejezetten a motorkerékpárok számára kifejlesztett változata. A kétkerekűekre jellemző paraméterek figyelésével, mint például a dőlésszög, a rendszer azonnal képes elektronikus fékezési és gyorsítási beavatkozásait a motor és a motoros éppen aktuális helyzetéhez igazítani. A Bosch rendszere így képes megelőzni a gép eldőlését vagy idő előtti felegyenesedését, amikor a motoros a kanyarban fékezni kényszerül, ezzel hozzájárul a legtipikusabb motoros balesetek megelőzéséhez.

Visszagurulás-gátló: a Bosch a nehéz motorkerékpárokkal való könnyebb boldogulást segíti a visszagurulás-gátló programmal, ami az ABS egyik hasznos funkciója. A program okos algoritmusait az ABS vezérlő egységébe programozták. A funkció megálláskor megakadályozza a motorkerékpár elgurulását lejtős vagy akár egyenes terepen, így nem kell a vezetőnek a kezét vagy a talpát folyamatosan a fékkaron vagy a lábféken tartania.

Hajtásláncok és villamosítás: nagyobb élvezet, kisebb üzemanyag-fogyasztás

Elektronikus motorvezérlés: a rendkívül fejlett szenzor-technológiával kombinálva a Bosch újgenerációs, motorkerékpárok számára fejlesztett elektronikus motorvezérlő rendszerei (EMS) a korábbi rendszerekhez képest jelentős mértékű hatásfok-növekedést érhetnek el, és közlekedési helyzettől, vezetési stílustól függően akár 16 százalékkal is csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást. Ez nagymértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást és óvja a környezetet – ráadásul anélkül, hogy a vezetés élvezetéből bármit is levonna. Az új motorvezérlő rendszer középpontjában a vezérlőegység áll: ez a kisméretű számítógép a hajtáslánc felől érkező összes adatot elemzi, a gyújtástól a befecskendezett üzemanyag mennyiségéig.

Hajtáslánc-rendszerek könnyű elektromos járművek számára: a könnyű elektromos járműveknek szánt, integrált hajtáslánc-rendszereivel a Bosch az energiatakarékos megoldásokat a városi közlekedésben is meghonosítja. A két különböző elektromos hajtáslánc (az egyik egy kerékagymotor, akár három kilowattig terjedő teljesítmény-tartománnyal, míg a másik egy hagyományos, középső elhelyezésű motor, négy kilowatt felett) jól kiegészíti a Bosch 20 kilowattig terjedő elektromos motorjainak kínálatát. A motor, a vezérlő egység, az akkumulátor, a töltő, és az alkalmazás egymással tökéletesen összehangolva működnek, rugalmas, sokoldalú rendszert alkotva a könnyű elektromos járművek hajtására. A könnyű elektromos járművekre fejlesztett, jól méretezhető hajtásláncokra jellemző kiváló gyorsulásnak, nagy hatótávolságnak, és rendkívüli biztonságtechnikának köszönhetően a Bosch a hosszú távú, élvezetes, és környezetkímélő utazásokhoz teremti meg a műszaki feltételeket.