Felmérés: A magyarok 98 százaléka használja a visszaváltó rendszert
Magyarország a visszaváltási rendszer használatának európai élvonalában

Magyarország élen jár a kötelező visszaváltási rendszer (DRS) használatában egy friss, 16 országra kiterjedő nemzetközi kutatás szerint. Az Every Can Counts megbízásából készült „Global Recycling Habits and Attitudes 2025” felmérés kimutatta, hogy a magyar válaszadók 98 százaléka használja a DRS-t, 82 százalékuk pedig rendszeresen használja azt. A kutatás szerint a magyarok a fenntartható csomagolás fogalmát is az átlagnál tudatosabban értelmezik: 66 százalékuk (szemben az 57 százalékos globális átlaggal) azt tekinti valóban fenntarthatónak, amit újra és újra ugyanabba a terméktípusba lehet visszavezetni.
Egy friss, 16 országra kiterjedő nemzetközi kutatás szerint Magyarország ma már a körforgásos csomagolás és a kötelező visszaváltási rendszer egyik legsikeresebb piaca. A több mint 16 ezer fő bevonásával készült felmérés azt mutatja, hogy világszerte 71 százalék támogatja a visszaváltási rendszereket (Deposit Return Scheme, DRS), és 88 százalék hisz abban, hogy a visszaváltott italcsomagolások valóban újrahasznosulnak. Magyarország ebben a környezetben is kiemelkedő: a hazai válaszadók 98 százaléka már használja a visszaváltási rendszert, és a fenntartható csomagolás fogalmát is az átlagnál tudatosabban értelmezi. A kutatást az Every Can Counts nemzetközi tudatossági program megbízásából, a Made with Insight készítette, Magyarországon 1015 ember részvételével.
Magyarország az élmezőnyben a visszaváltás használatában
A felmérésben szereplő, a DRS-t már alkalmazó országok – Írország, Románia, Hollandia és Magyarország – adatai alapján a részvétel szinte azonnal tömeges lesz, amint a rendszer elindul. A felmérés szerint ezekben az országokban a megkérdezettek 90 százaléka vesz részt a visszaváltásban. Magyarország még ebből a szűk körből is kiemelkedik: a magyar válaszadók 98 százaléka nyilatkozott úgy, hogy használja a visszaváltási rendszert, és mindössze 2 százalék mondta azt, hogy soha nem vesz benne részt.
A rendszer nemcsak ismert, hanem rendszeres szokássá vált. A magyar válaszadók 54 százaléka mondta, hogy mindig visszaváltja az üres italcsomagolásokat, további 28 százalék pedig gyakran teszi ezt meg. Ez azt jelenti, hogy a lakosság 82 százaléka rendszeresen, a mindennapjaiba beépítve használja a rendszert. A DRS iránti bizalom is illeszkedik a nemzetközi trendhez: világszinten 88 százalék hiszi, hogy a visszaváltott csomagolásokból ténylegesen újra nyersanyag lesz, és Magyarország a magas bizalmi szintű országok közé tartozik.
A korosztályos adatok arra utalnak, hogy a visszaváltás különösen az idősebbek számára magától értetődő. A Baby Boomer generáció körében a DRS támogatottsága 80 százalékos, míg a Gen Z (16–28 évesek) körében 59 százalék. Az idősebbek számára a visszaváltás nem új jelenség, inkább egy ismerős gyakorlat visszatérése, míg a fiatalabbaknál nagyobb súlya van annak, hogy érthető magyarázatot és személyes élményt kapjanak az újrahasznosításról.
Amdala.hu Amdala Magazin és Hírportál. Friss hírek, bulvár, sport, kultúra.