Fantasztikus autózással triplázott Miroslav Zapletal

Hatalmas küzdelem után dőlt el, hogy ki nyeri a hatodik Riverside Baját, melynek méltó házigazdája volt Pápoc.

Véget ért az immár hatodik alkalommal megrendezett Riverside Baja, ami a Közép-Európai Zóna Bajnokság második, és a koronavírus-járvány miatt egy év kényszerű szünetet tartó Nyílt Magyar Tereprallye Bajnokság szezonnyitó viadala volt. Maga a verseny az utolsó pillanatig nyílt volt, és az összetett győzelmet az első három szakaszon kétszer is hibázó, ám az utolsó három szakaszon űridőt autózó Miroslav Zapletal szerezte meg, akinek Marek Sykora diktálta az itinert. A Dakart többször is teljesítő cseh klasszisnak zsinórban ez volt a harmadik sikere a Riverside Baján.

 

Egészen elképesztő izgalmak közepette fejeződött be a Tereprallye versenynaptárába 2014-ben bekerült Riverside Baja, mellyel majd másfél év szünet után tért vissza a sportág Magyarországra, ugyanis a covid miatt 2020-ban valamennyi verseny elmaradt. Noha egy baleset kivételével – a motorosok között induló Dervadelin Tamás hatalmasat bukott, és kórházba kellett szállítani – semmilyen gond nem merült fel a verseny két napja alatt, ám az izgalmak az utolsó pillanatig kitartottak, hisz az összetettben és a különböző kategóriákban az utolsó métereken dőlt el az elsőség sorsa.

A Pápoc és környékén rendezett Riverside Baján rekordmezőny vágott neki az összesen 227 kilométer – pénteken kétszer 13,5 kilométert, míg szombaton kétszer 50,2 és kétszer 49,8 kilométert teljesítettek az indulók – hosszú versenynek, ugyanis hét országból – lengyel, cseh, szlovák, román, olasz, osztrák és magyar versenyzők – összesen 71 jármű nevezett a viadalra.

Az autósok között a többszörös Dakar-induló, Miroslav Zapletal, Marek Sykora kettős győzött, mégpedig úgy, hogy az első három szakaszt követően több mint hat perc hátrányt szedtek össze. Ám Zapletalék megtalálták a gázpedált, és az utolsó három szakaszon űridőt autóztak, és a maguk javára fordították a küzdelmet, miután 32 másodperccel jobbnak bizonyultak az első öt szakaszon élen álló Tomasz Bialkowski, Dariusz Baskiewicz párosnál. A cseh, szlovák duó ezzel a T1-es kategóriát is megnyerte, míg a lengyelek a side by side első helyével vigasztalódhattak. Érdekesség, hogy Zapletalék zsinórban harmadszor, de Bialkowskiék is megismételték a Riverside Baján aratott legutóbbi győzelmüket. Az összetettben a harmadik helyet a lengyel Maciej Stolarski, Bartosz Dzienis kettős szerezte meg – hátrányuk az elsőhöz képest 2 perc 15 másodperc –, míg a legjobb magyar páros Molnár Balázs és Molnár Gabriella lett, akik nagyon szépen teljesítve az utolsó három szakaszon, végül a hatodik helyet szerezték meg.

A quadosok között rajt-cél győzelmet aratott a lengyel Adam Krysiak, ám nem sok hiányzott ahhoz, hogy a remekül hajrázó honfitársa az utolsó métereken megelőzze, végül Ireneusz Ostafin 3 másodperccel szorult a második helyre. A harmadik helyet a szintén lengyel Rafal Jawien szerezte meg, aki a győzteshez képest 55 másodperces hátránnyal végzett. A legjobb magyar versenyző Balog László lett, aki hatodikként zárta az idei Riverside Baját.

A motorosoknál a szlovák Robert Bodor diadalmaskodott, pedig az első nap után még vezető cseh Rudolf Lhotsky mindent megtett annak érdekében, hogy ledolgozza a hátrányát, ám 14 másodperccel így is alulmaradt a végig remekül és egyenletesen teljesítő Bodorral szemben. Jó hír a magyar szurkolóknak, hogy a “bronzcsatát” végül Kárpáti Péter nyerte a szlovák Jozef Oprchal ellenében, akit még egy 6 perces időbüntetéssel sújtottak, így az utolsó szakaszt megnyerő Holonics Nándor (4.) is megelőzte őt összetettben. Ráadásul a szlovák motorost a versenyt követően szintén kórházba kellett vinni egy kisebb sérülés miatt.

Garamvölgyi Zoltán, a verseny főszervezője elmondta, talán arra a legbüszkébb a Riverside Baja hat esztendős történetéből, hogy a mostani viadalon rekordnevezéssel annyi versenyző állt rajthoz, mint a HunGarian Baja világkupa-futam kivételével az elmúlt tíz esztendőben még soha ilyen magas létszámmal nem rendeztek tereprallye versenyt.

„Beért az a kemény munka, amit évek óta folytatunk a sportág népszerűsítéséért. Külön öröm a számomra, hogy egyrészt egy olyan év, mint a 2020-as esztendő, amikor egyetlenegy versenyt sem tudtunk megtartani, ennyien indultak el. Ráadásul most már kijelenthető, hogy a külföldi versenyzők is ideszoktak, hiszen ez a mostani viadal is bebizonyította, hogy az elejétől a végéig tényleges verseny zajlott, nem pedig túraautózás. A MAMS terep-rallye szakágának áldozatos munkája is meghozta az eredményét, hiszen hosszú idő után először fordult az elő, hogy több motoros és quados állt rajthoz, mint autós. Azt kifejezetten sajnáltuk, hogy noha a szabályok már engedték volna, az eredeti megállapodások miatt nézők nélkül kellett megrendezni a Riverside Baját. Ennek ellenére nagyon sokan eljöttek, ám megértve a kérésünket, az egészségügyi szabályok szigorú betartásával azért megtekintették a viadalt. Nagyon nagy köszönet vendéglátóinknak, Pápoc valamennyi lakójának, polgármesterének és képviselőtestületének, hogy napokon keresztül minden gondolatunkat lesték, mindenben a rendelkezésünkre álltak. Ugyancsak köszönettel tartozunk Vönöck és Kemenesmagasi polgármestereinek, hogy a verseny színvonalas megrendezéséhez a területeiket biztosították, valamint különdíjakat ajánlottak fel. nem hallgathatom el azt, hogy ugyanakkor volt egy olyan szomszédos település is, amely az utolsó pillanatban kihátrált a rendezvény mögül, ami bizony okozott kényelmetlen szituációkat. De engedje meg most mindenki nekem, hogy megtörtént a sportág felélesztése Magyarországon, és én most csak a szépre emlékezzem” – állította a főszervező, aki hozzátette, hogy cserébe viszont a tereprallye világa is megtette a magáét, és a közösségi oldalon segítette megnyerni a településnek a „Legszebb májusfa” szavazást.