Visszatért a felvásárlási kedv a technológiai piacokra

A BDO legfrissebb globális jelentése a TMT (technológia, média, telekommunikáció) szektorban zajló felvásárlásokról azt mutatja, hogy az éles verseny és az innovációk iránt megnyilvánuló erős piaci igény már tavaly visszahozta az élénkülést ezen a piaci területen. Míg a technológiai területen elsősorban a Big Data, a hordható technológia, a kiberbiztonság és a felhő alapú működés, a média területén a digitális reklámozás, a közösségi média és a streaming technológia, míg a telekommunikációban a triple play megoldások, a hálózatok optimalizálása és a méretgazdaságosság elérésének igénye voltak a felvásárlások fő mozgatórugói.

Több évnyi recessziót követően tavaly ismét jelentősen növekedett a felvásárlási kedv a TMT szektorban: a felvásárlások globális volumene közel 7 százalékkal haladta meg a 2012-es mértéket. Az erősebb aktivitás különösen a második félévben volt tetten érhető.

image001

A tranzakciók zömét – 64 százalék – a technológiai cégek felvásárlása tette ki (különösen a szoftverfejlesztő, az internet és e-kereskedelem területén mozgó cégek voltak a célpontok), a média területén működő cégek felvásárlása jelentette a tranzakciók 20 százalékát (főként reklám- és kiadócégek, valamint tévétársaságok), míg a felvásárlások 16 százalékát biztosító telekommunikációs területen főként a mobileszközökkel és –hálózatokkal foglalkozó cégek kerültek a célkeresztbe 2013 folyamán.

image002

Technológia

A világ igazán tavaly kezdett rájönni a Big Data jelentőségére, amelynek egyik fő haszonélvezője a reklámpiac lehet. Az IBM 2012-es becslése szerint a világ összes adatállományának 90 százaléka az előző két évben keletkezett, és minden egyes nap 2,5 trillió bájtnyi új adat jön létre. Ekkora adatállomány felhasználása és elemzése óriási kihívást jelent. Nem csoda, hogy 2013-ban nem kevesebb mint 40 Big Data elemzéssel foglalkozó cégek vásároltak fel (pl. a BlitzerMobile-t az Oracle, az Infochimpset a CSC). A BDO 2014-ben további exponenciális növekedést vár ezen a területen, mivel az IIA Marekt várakozása szerint ez  terület hatszor olyan sebességgel fog nőni, mint a teljes IT szektor.

A hordható technológia  területén egymást követik az innovációk. a fitness analitika, az okos szemüvegek és órák után számos újszerű alkalmazás jelent meg (például a pénz nélküli vásárlást lehetővé tevő RFID karkötők vagy a légszennyezettséget is mérő maszkok, stb.) Ez a szegmens öt év alatt várhatóan 13-14 szeresére bővül majd, ami szintén jelentős felvásárlási hullámot generál a következő időszakban.

Az internetes aktivitás fokozatos erősödésével a cégek, az államok és a magánszemélyek egyaránt növekvő digitális sebezhetőséggel számolhatnak, ami jelentős és állandó keresletet jelent a kiberbiztonsággal foglalkozó cégek iránt: ezen a területen 42 jelentősebb tranzakciót összegzett a BDO (pl. Stonesoftot a McAfee, Sourcefiret vagy a COSE-t a Cisco). Szintén forró célpontnak számítottak a felhő megoldásokat fejlesztő cégek: itt több mint 90 tranzakcióra került sor világszerte (pl. Whiptailt a Cisco, Skyfire-t az Opera Software), és ez az aktivitás 2014-ben várhatóan tovább erősödik majd.

Média

A reklámpiac főként az online marketing területén nőtt látványosan 2013-ban. Ennek egyik eredőjeként főként nagy megalapozott médiacégek vásároltak fel digitális start-up vállalatokat.  2014-ben főként a mobileszközökre koncentráló alkalmazásokkal kapcsolatos felvásárlások számának növekedésére számíthatunk. (A földrajzi és technológiai terjeszkedésre jó példa volt a Publicis Groupe, amely miután az OmnicomGrouppal egyesült, további 15 felvásárlást hajtott végre az év során)

A közösségi média területén főként a viselkedéselemző szoftvereket fejlesztő cégek kerültek a felvásárlási célpontok közé: a lájkokat nyomon követő és elemző alkalmazások például kulcselemévé váltak a keresőoptimalizálásnak. Ezen a területen 35 felvásárlási tranzakció zajlott le 2013-ban (pl. a Topsyt az Apple, a Breadet a Yahoo). Növekszik a stream televíziózás jelentősége is, különösen a személyre szabott, a személyes preferenciákról, interntes szokásokról, közösségi médiában elhelyezett posztok jellegéről adatokat elemző megoldások iránt érdeklődtek a felvásárlók, akik több mint 20 tranzakciót hajtottak végre (pl. Matcha-t az Apple, Bluefint a Twitter)

Az automatizált, összetett csatornákat (e-mail, közösségi média, online banner, direct mail, stb.) igénybe vevő marketingszoftverek piaca a következő négy évben várhatóan átlagosan évi 23 százalékkal nő majd, az ezt igénybe vevő nagy reklámcégek várhatóan jelentős összegeket fordítanak majd ezen alkalmazások fejlesztésével foglalkozó cégek felvásárlására.

Telekommunikáció

A telekommunikációs piacon az erős verseny, az alternatív alkalmazások elterjedése (sms versus üzenetküldő alkalmazások), illetve a jobb hálózatok kiépítése miatt fennálló folyamatos fejlesztési kényszer hatására jelentősen csökkent a terület profittermelő képessége az elmúlt években, ami egy konszolidációs hullámot indított el – a BDO a tavalyi évben világszerte 50 ilyen tranzakciót azonosított be (pl. a Leap-et az AT&T, a Verizont a Vodafone, a Globult a Telenor Group, a GTS CE-t a Deutsche Telekom vásárolta fel).

A határokon is átnyúló konszolidációs igény mellett a telekommunikációs területen főként a triple play (telefon, internet és TV) megoldások területén zajló verseny, illetve a különböző adatátviteli technológiákat ötvöző hatékony hálózatok kiépítésének igénye fűtötte a felvásárlási piacot, és ez a tendencia várhatóan 2014-ben is fennmarad majd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*