Turisztikai csúcstalálkozó a Dunán

Spread the love

Magyarország a Visegrádi Együttműködés  soros elnöke június 30-ig, így idén hazánkban rendezték meg a tagországok  hagyományos turisztikai csúcstalálkozóját. Csehország, Lengyelország,  Magyarország és Szlovákia 2003 óta működik együtt többek között azzal a céllal,  hogy közösen növeljék a távolabbi országokból érkező vendégeik számát. Február  4-én a V4 országok marketing vezetői vitatták meg terveiket, majd február 5-én  az országok turisztikai állami vezetői erősítették meg szándékukat a tanácskozás  jegyzőkönyvének ünnepélyes aláírásával az idei évre szóló közös marketingterv  teljesítésére.

Fotó: Dóka Attila,Juhász Melinda

Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági  Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára elnökletével a  turisztikai vezetők Visegrádról Budapestre hajózva áttekintették a 2014-20-as  uniós költségvetési időszak országaikban zajló tervezési feladatait és azok  aktuális állapotát, valamint megvitatták az együttműködés lehetséges területeit  a visegrádi négyek által megcélzott külpiacokon.

A helyettes államtitkár ismertette  Magyarország turizmuspolitikájának az elkövetkező tíz évére irányt szabó nemzeti  turizmusfejlesztési koncepciót, amely a versenyképes turizmusszektor  megteremtését állítja a középpontba. Hangsúlyozta, hogy a munka párhuzamosan  halad a 2014-20-as EU-s költségvetési ciklus tervezés munkálataival, ami  biztosítja a turizmusfejlesztés és az uniós projekttervezés összhangját. Pozitív  eredményként bemutatta a magyarországi beutazó turizmus markáns növekedését, és  a belföldi turisztikai kereslet emelkedésének hátterében álló sikeres SZÉP  Kártya programot.

A megbeszélésen érintették a közös  álláspont kidolgozásának szándékával a Kárpátok Egyezmény fenntartható  turizmusfejlesztési stratégiáját, és vizsgálták a távoli piacokon való visegrádi  együttműködés sikeresebbé tételének lehetőségeit. Az országok turisztikai  vezetői megosztották egymással azokat a sikeres tapasztalataikat, melyekkel  például a vízumkiadás gyakorlata rugalmasabbá válhat, a közös európai uniós  vízumkódex adta lehetőségek határain belül.

A tanácskozáson, magyar javaslatra, a  V4-ek egymás közötti forgalomélénkítésének lehetséges lépései is szóba kerültek,  hisz Csehország a 6., Lengyelország a 7., Szlovákia pedig a 13. legfontosabb  küldőpiaca hazánknak, tehát a V4 országok kiemelt szerepet játszanak a magyar  beutazó turizmusban.

Szóba kerültek a közös turisztikai  termékfejlesztések, amik közül kiemelkedik a magyarok által jelenleg  okostelefonokra fejlesztett PocketGuide városnéző alkalmazás több új „V4-es”  csomagja is, amely rendszer átadása Szlovákia elnökségi idejére várható. Az  egyik csomagban a négy tagállam fővárosainak tematikus útjai és hasznos  információi cseh, szlovák, lengyel és magyar nyelven lesznek elérhetőek, a többi  piacra szánt angol nyelvű verzió pedig a négy országra vonatkozó összes  túraútvonalat és információt tartalmazza majd.

Az állami vezetők tanácskozását a  turisztikai marketing vezetők egyeztetése előzte meg, ahol a felek rögzítették,  hogy a tagországok egyetlen turisztikai célpontként népszerűsítik a  közép-európai régiót, megragadva a visegrádi térség közös történelmi gyökereit  és kulturális hagyományait, de egyúttal kommunikálva az egyes országok  egyediségét.

A partnerországok turisztikai  szervezeteinek képviselői évente tartott találkozóikon állapodnak meg a közös  marketingstratégiáról, és a csúcstalálkozó idején írják alá az együttműködés  aktuális évi közös marketingtervét is.

A 2014. évi tervet magyar részről  Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese  látta el kézjegyével, amely ezúttal az akciók hatásfokának növelésére helyezi a  hangsúlyt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiválasztott távoli országokban  kevesebb számú, de nagyobb költségvetésű akciót bonyolítanak le az  együttműködők.

Közös célpiacaik az Amerikai Egyesült  Államok, Latin-Amerika, India, Kína, Japán, valamint az új piacok felé való  nyitásként Szingapúr, Kazahsztán, Azerbajdzsán, Ausztrália, Dél-afrikai  Köztársaság és az Arab-öböl menti országok.

Ezen elv mentén szerveznek például  online tour operátori képzést az USA-ban, és hívnak meg a térségbe egy  egészségturizmus szakértői csoportot szintén az Egyesült Államokból.  Prezentációkat és workshopokat bonyolítanak le Azerbajdzsánban, Kazahsztánban,  Fehéroroszországban és Georgiában, továbbá roadshow rendezvényeket szerveznek  Oroszország ázsiai területein. Japánban folytatódik az elmúlt években nagy  népszerűségnek örvendő közösségi média kampány, japán és angol nyelven, és közös  „V4” stand épül majd áprilisban a Sao Paolo-i „WTM Latin-America” kiállításon és  októberben a szingapúri „ITB-Asia” vásáron is. A tavalyi tájékozódó lépéseket  követően ismét megjelenik a közép-európai turisztikai együttműködés  Ausztráliában és a Dél-afrikai Köztársaságban is két-két  rendezvényen.

A V4 országok megegyeztek abban, hogy  a turizmus a nemzetgazdaság egyik legfontosabb ágazataként minden ország számára  kiemelten fontos terület. Az együttműködés nagyban hozzájárul az országok közös  és egyéni turisztikai sikereihez is.