Szomorú búcsú Ausztráliától

Mivel a jövő évi versenynaptárból az Ausztrál Rali is kikerül, így idén el kell köszönnünk a kenguruk földjétől. 2020-ban már Japánban végződik a világbajnokság. Ausztrália előtt Wales volt az idényzáró futam, de senkit sem zavart, hogy ezt a távoli Ausztrália vette át, s messzire kellett repülni érte. Cserébe kellemes időjárási körülmények fogadták a ralisokat. Mivel az egyéni világbajnoki cím sorsa elkelt, már csak a gyártói aranyért megy majd a harc.

Amber-Ausztral_Rali_2018-Latvala

Bár örülhetnek az ausztrálok, hogy még egyszer utoljára ralit rendezhetnek, a körülmények távolról sem lesznek ideálisak. Miközben Európa egyre halad a hideg tél felé, Ausztrália a forró-száraz nyárba hajlik, s hatalmas tűzek pusztítanak, melyek a hétvégi új-dél-walesi helyszínt érintik. A szervezők folyamatosan egyeztetnek a hivatalokkal, mentőegységekkel, a helyi szervezetekkel, hogy megtarthassák a szezonzáró futamot, még ha jelentősen rövidített útvonalon is. A hétvégén megrendezendő egyéb nemzeti futamokat már lefújták, de abban még reménykednek, hogy ezt az utolsó ralit még tető alá hozhatják.

Nagyon sokan meglepődtek azon, hogy a friss észt világbajnok, Ott Tanak 2020-ra aláírt a Hyundai-jal, s otthagyja a Toyotát, amellyel világbajnoki címet nyert idén, s megtörte az egyéni rali vb címek terén 16 éve tartó francia uralmat. Azonnal megindultak a spekulációk, hogy akkor vajon ki kerülhet Tanak helyére a Toyotához. Nos a jelenlegi teória szerint az M-Sport Ford pilótája, Elfyn Evans igazolhat át Tommi Makinen csapatához, hiszen látták a múlt héten a fiatal walesi pilótát a Toyota főhadiszállásán. Eközben az M-Sportosok azt nyilatkozták, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy ott tartsák a 30 éves tehetséget a csapatnál. Hamarosan kiderülhet, hogy melyik márka mellett teszi le voksát Evans.

A ralicsapatok idén is korán elutaztak Ausztráliába, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő, ami a jetlag (időzónaváltás szindróma) leküzdését volt hivatott segíteni. Idén is a The Big Banana kalandparkba látogatottak el a raliversenyzők, ahol újfent a nyári bobozást próbálták ki és ki hüllővel, ki pedig kenguruval igyekezett barátkozni és fotózkodni. Szemmel látható, hogy mindenki próbálja kiélvezni a ködös-borús, télbe hajló Európából történő kiszakadást a forró Ausztráliában.

A rali

A tűzesetek miatt várhatóan jelentősen rövidített útvonalon zajlik majd az Ausztrál Rali. A tervek szerint összesen négy útvonalat használnak majd a hétvége során. Ebből kettő szuperspeciális gyorsasági szakasz lesz. Az egyik Coffs Harbour központjában, míg a másik a Raleigh International Raceway-en, délre a várostól. A másik két szakaszt pedig az Argents Hill Reverse gyorsaságiból alakították ki. Az eredetileg 7,4 mérföldes szakaszt öt mérföldre csökkentették és mindkét irányban végigmegy rajta majd a mezőny.

Pénteken hét szakaszt teljesít a mezőny (a két szuperspeciálison), szombaton nyolc szakaszon hajtanak majd a Raleigh versenypályán és az Argents Hill szakaszon (oda és visszafelé irányban), majd az utolsó nap során ismét a szuperspeciálisokon zajlik majd a küzdelem négy gyorsasági szakaszon át. Ezáltal a 201 mérföldes gyorsasági szakaszok helyett 59 mérföldön mérkőzik meg a mezőny.

Ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elfogadja ezt az útvonalat, akkor az azt fogja jelenteni, hogy egyharmad világbajnoki pontokat osztanak, tehát egy győzelem nyolc pontot fog érni.

Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:

2018                  Jari-Matti Latvala (Toyota)

2017                  Thierry Neuville (Hyundai)

2016                  Andreas Mikkelsen (VW)

2015                  Sebastien Ogier (VW)

2014                  Sebastien Ogier (VW)

2013                  Sebastien Ogier (VW)

2011                  Mikko Hirvonen (Ford)

2009                  Mikko Hirvonen (Ford)

2006                  Mikko Hirvonen (Ford)

2005                  Francois Duval (Citroën)

2004                  Sebastien Loeb (Citroën)

2003                  Petter Solberg (Subaru)

2002                  Marcus Grönholm (Peugeot)

2001                  Marcus Grönholm (Peugeot)

2000                  Marcus Grönholm (Peugeot)

A világbajnokság állása a Spanyol Rali után:

Egyéni

  1. Ott Tanak (EST)                          Toyota Racing WRT                  263 pont
  2. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai WRT                            227 pont
  3. Sebastien Ogier (FRA)                       Citroen WRT                            217 pont
  4. Andreas Mikkelsen (NOR)               Hyundai WRT                            102 pont
  5. Elfyn Evans (GBR)                          M-Sport Ford WRT                  102 pont
  6. Kris Meeke (GBR)                          Toyota Racing WRT                    98 pont
  7. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRT                    94 pont
  8. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai WRT                              89 pont
  9. Teemu Suninen (FIN)                        M-Sport Ford WRT                    89 pont
  10. Esapekka Lappi (FIN)                      Citroen WRT                              83 pont

 

Gyártók

  1. Hyundai WRT                            380 pont
  2. Toyota Racing WRC                           362 pont
  3. Citroen WRT                            284 pont
  4. M-Sport Ford WRT                            218 pont

 

Forrás: facebook.com/amberprkft/