Szingapúr: száguldás sötétben

Spread the love

Két hete Monzában ért véget a Forma-1-es szezon európai része, s a most hétvégi futammal kezdődik az ázsiai futamok sora (s majd Amerikában záródik a világbajnokság). A Szingapúri Nagydíj 2008-ban került be a versenynaptárba, így ez lesz a hatodik verseny a debütálása óta.

Sok új helyszín kapott azóta bemutatkozási lehetőséget, de ez az utcai futam még most is különlegesnek nevezhető. Haladva a kor elvárásaival, vagyis azzal, hogy az európai nézők a szokásos kora délutáni időben nézhessék meg a versenyt, esti rajttal lámpafénynél köröznek az autók. Mind ezidáig ez az egyetlen futam a szezonban, amely teljes sötétségben zajlik.

Miközben a Forma-1 bölcsőjének is nevezhető Európában a rajongók kiélvezhetik ennek az igazán extra futamnak minden előnyét, addig a helyszínen lévő versenyzők számára igencsak megterhelő az esti versenyzés. Felborul ugyanis a bioritmusuk. Az esti kezdés miatt nappal kell aludniuk a pilótáknak, hogy este fitten álljanak rajthoz. A Marina-öbölben kialakított utcai pálya nehezebben vezethető, mint egy épített pálya. Helyenként elég buckás és Monacóhoz hasonlítva egy kör sokkal hosszabb, mint ott. Fizikálisan is felkészültnek kell lenniük a pilótáknak, hiszen a magas hőmérséklet és a páratartalom sokat kivesz belőlük. A legnagyobb félelmet azonban az erre a térségre jellemző hirtelen jövő viharos eső okozza. Szerencsére eddig ilyesmivel még nem kellett szembenéznie a mezőnynek verseny közben, de mint mindig ezúttal is jósolnak a hétvégére esőzéseket.

A szingapúri futam öt éve alatt összesen három pilótának sikerült hazavinnie onnan a győztes trófeát: Fernando Alonsónak, Lewis Hamiltonnak és Sebastian Vettelnek. Idén a tavalyihoz hasonlóak az erőviszonyok. Ezúttal is az első szingapúri futamgyőztesnek, a ferraris Alonsónak lesz a legkisebb esélye a győzelmre, míg a 2012-es győztesnek, Sebastian Vettelnek a legnagyobb. Hamilton és a Mercedes teljesítménye megjósolhatatlan. ’Egyszer fent, egyszer lent’, ami jellemzi a német csapatot. Nico Rosberg a brit, Lewis Hamilton pedig a hungaroringi futam óta nem állt a dobogó tetején. A Mercedesnek pedig szüksége van a jó eredményekre, hiszen három ponttal lemaradva áll a Ferrari mögött a harmadik helyen a konstruktőrök között. Összehasonlításképpen, tavaly ilyenkor ötödik volt.

Nem nehéz megjósolni, hogy kinek állhat a zászló Szingapúrban. Ez egy utcai pálya, s a karakterisztikáját tekintve nagyon hasonlít Monacóra és a Hungaroringre. Mivel Monacóban Nico Rosberg, a Hungaroringen pedig Lewis Hamiltoné volt az első hely, így elméletileg a Mercedes pilótái sikeresek lehetnek. Az abszolút favorit azonban a Red Bull pilótája, Sebastian Vettel, akinek zsinórban ez lenne a harmadik győzelme.

2012-ben Sebastian Vettel nyerte meg a Szingapúri Forma-1-es Nagydíjat. Itt olyan jól sikerült elkapni a német pilótának és csapatának a fonalat, hogy ezután még megnyerte a japán és az indiai futamot is, s dobogóra állhatott még Abu-Dhabiban (3.) és az USA-ban (2.) is. Ezzel egyenes út vezetett számára a világbajnoki címhez. A szingapúri dobogó második helyére Jenson Button állhatott fel, hisz akkor még jobban ment a McLarennek. A bronzérmes helyezés Fernando Alonsóé volt.

Tavaly Kimi Raikkönen (Lotus) a hatodik, Felipe Massa (Ferrari) pedig a nyolcadik helyen ért célba a Marina-öbölben rendezett futamon. Kérdés, hogy mennyire befolyásolja e két pilóta teljesítményét az eligazolásuk. Mindketten bizonyítani akarnak még régi helyükön, de Raikkönen már a Ferrarinak is, míg Massa a jövőbeni potenciális istállóknak minden bizonnyal meg szeretné mutatni, hogy mire is képes.

A verseny és a pálya

A szingapúri pálya egy utcai pálya 23 kanyarral. Itt az óramutató járásával ellenkező irányba halad a verseny. Mivel sok az első és második sebességfokozatú kanyar, így az átlagsebesség csak 175 km/óra körül várható, amely a monacói futamhoz teszi hasonlóvá. Ebből kifolyólag maximális aerodinamikai tapadással haladnak majd az autók. A szervezők változtattak a pályán szinte minden évben, így változott néhány kanyar annak érdekében, hogy megkönnyítsék az előzést és helyenként újraaszfaltozták a pályát, hogy eltűntessék a bukkanók egy részét (amelyek idén is várhatóan nagy fejfájást okoznak majd). A biztonság érdekében a problémás tízes kanyart is lassabbra építették.

A Pirelli a szuperlágy és a közepes abroncsokat viszi Szingapúrba. A szuperlágy papucsok jó tapadást és a kanyarokból való kigyorsítást segítik elő, miközben a közepes gumik extra tartósságuk révén a különböző versenystratégiák kialakításában segítenek.

A 61-körös Szingapúri Nagydíj szeptember 22.-én helyi idő szerint 20 órakor veszi kezdetét (Európában, így nálunk is 14 órakor). A pálya hossza: 5.073 km, a teljes versenytáv 309.316 km. A pályarekordot Kimi Räikkönen tartja 2008-ból. A finn pilóta ideje: ideje 1 perc 45,599 másodperc.

Forrás: Amber PR

Fotó: Amber PR