Szabadság OperaGálával

Az Opera szeptember 5-én és 6-án – a hivatalos évadkezdés és az első színpadi premier előtt egy héttel – az Ungarn für Deutschland – Opera for Europe konferenciával és a Szabadság OperaGálával emlékezik meg a kelet-német turisták előtti határnyitásról a 25. évfordulón. Az eseménysorozat keretében a nemzetközi színházi és operaélet jeles képviselőinek részvételével szimpóziumot és pódiumbeszélgetést tartanak, majd szombat délutántól három ingyenes, szabadtéri programra várják a közönséget az Operaháznál. A rendezvénysorozat megkoronázásaként négy világsztár – Anja Kampe, Piotr Beczała, Ferruccio Furlanetto és Rost Andrea – mellett nemzetközi művészgárda lép színpadra az Andrássy úton felállított színpadon.

 

Szombaton a Szfinx-teraszon veszi kezdetét a programsorozat: 15 órakor Fehér Balázs Benő rendezésében mutatják be Donizetti A csengő c. vígoperáját, majd 17 órakor a tavaly ugyanitt nagy sikerrel színre vitt, graffiti-díszletével nagy figyelmet keltő Menotti-darab, A telefon látható Almási-Tóth András színrevitelében. Mindkét előadásban a Magyar Állami Operaház énekesei működnek közre, az Operaház zenekari művészeit Köteles Géza vezényli.

Este 8 órától különleges szabadtéri gálaestre várják a közönséget. A New York-i Metropolitan, a bécsi Staatsoper és a legnagyobb nemzetközi színpadok állandó sztárvendégei most egy színpadon, Budapesten! Anja Kampe, Piotr Beczała, Ferruccio Furlanetto és Rost Andrea mellett a dalszínház művészei, valamint a konferenciára résztvevőket delegáló külföldi intézmények fiatal énekesei is közreműködnek. A Magyar Állami Operaház zenekarát Halász Péter vezényli. Az Andrássy úton 1300 férőhelyes nézőteret alakítanak ki.

A pénteki rendezvény díszelnöke Marton Éva Kossuth-díjas énekesnő. A konferencia témája: Az operajátszás múltja és jelene függönyön innen és túl. A szimpóziumon a hazai kulturális élet prominensei mellett számos európai ország színházi és operavezetői vesznek részt, így előadást tart többek közt Walter Kobéra, a Neue Oper Wien művészeti igazgatója, Szép Gyula, a Kolozsvári Magyar Opera igazgatója, Ronan Allaire, a L’Opéra Grand Avignon főigazgatója és Aviel Cahn, az Opera Vlaanderen Antwerpen intendánsa és művészeti igazgatója.

Felszólal továbbá Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója és Zsoldos Dávid, a Magyar Állami Operaház tanácsadója is.


Az esemény előtt megrendezett nemzetközi sajtótájékoztatón Ókovács Szilveszter kiemelte: Magyarország elmúlt 25 éve részint arról szól, hogy vívódunk a kommunizmus által ránk hagyott örökséggel s ennek a művészeti életben hagyott vetületeivel is, amelyekkel ma is szembe kell nézni. Kiemelte, hogy a tanácskozásra 20 országból több mint 40 vendég érkezett.

Marton Éva, a konferencia díszelnöke a rendezvénynek otthont adó Erkel Színház újranyitását méltatva felidézte: a teátrum mindig is a széles néprétegeket juttatta ahhoz a lehetőséghez, hogy kedvező áron élvezhessenek színvonalas operaelőadásokat, megnyitóbeszédében pedig a határnyitás után nem sokkal bekövetkezett politikai változás nemzetközi operaéletre gyakorolt hatalmas jelentőségére mutatott rá.

Prőhle Gergely, az Emberi Erőforrások Minisztériumának nemzetközi és európai uniós ügyekért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: a magyar zenei élet a rendszerváltás előtt is nívós közeg volt. Nem lehet vasfüggönnyel elválasztani egymástól a nyugati és a keleti operajátszást, a rendszerváltás előtt is voltak az Operaházban olyan előadások, amelyek által az intézmény kompatibilis maradt a nyugattal – mutatott rá.

Prőhle Gergely elmondása szerint a mesterséges korlátok 1989 óta eltűntek, de “a lelkekben még mindig maradtak korlátok”, ezért van jelentősége a tapasztalatcserének. Fontos tanulni másoktól, ellesni a jó gyakorlatokat, a vendégek pedig megnézhetik, hogy mi történik most az Operaházban és az újranyílt Erkelben. Walter Kobéra, a Neue Oper Wien művészeti igazgatója felidézte, hogy a 25 évvel ezelőtti politikai változások idején a bécsi művészeti életben is komoly átalakulás indult meg. “Ma mindent meg kell tennünk, hogy megmutassuk, mi az, ami a zenei életben Ausztrián kívül létezik” – jegyezte meg, hozzátéve: az elmúlt években szoros kapcsolatokat alakítottak ki Magyarországgal.

Halász Péter főzeneigazgató a szombat esti gálaest ismertetésekor kiemelte: nagy létszámú közönséget vár az Operaház az Andrássy útra, ahol a nemzetközi operaélet legnagyobbjait hallgathatják, mindemellett a Magyar Állami Operaház kórusának műsorszámai is különleges élményt tartogatnak a szabadtéri operagálán. – A Magyar Állami Operaház zenekarát a főzeneigazgató vezényli.

Az Ungarn für Deutschland – Opera for Europe konferencia vitatémái:

 
Fotó: Juhász Melinda

–       Az operajátszás a vasfüggöny mögött – és most

–       Kelet-európai karrierek – vezetők és művészek Kelet-Európából

–       A kultúraszolgáltató intézmények felelősségéről

–       A kultúra, az üzleti világ, a politika és a média együttműködése egy szabad Európában

–       A színpadi operarepertoár átalakulása az elmúlt 25 évben

–       A közönség igényének és ízlésének átalakulása az elmúlt 25 évben

–       A magánénekesek, alkotók, produkciók nemzetközi áramlásában bekövetkezett változások az elmúlt 25 évben

–       Egy operaelőadás nemzetközisége, valamint helyspecifikussága: nem hazai alkotócsapatok stílusának, aktualizálásainak megjelenése és befogadhatósága hazai színpadon.

–       Egy előadás befogadhatóságával kapcsolatos tapasztalatok külföldi vendégjáték során.

Szintén pénteken, 19 órától, de már az Operaház Székely Bertalan termében pódiumbeszélgetést tartanak. Az eseményen részt vesz Schmidt Mária, a Terror Háza főigazgatója és Prőhle Gergely, az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára, valamint Hans Kaiser újságíró, politikus, Németország egykori európai ügyekért felelős minisztere.

 

A szombati gálaest sztárvendégei:

Anja Kampe

A Das Opernglas magazin így jellemezte egyik Izolda-alakítása után: „Hangja erőteljes, de nem erőszakos, rugalmas, ám mindenképpen drámai. Megvannak a kellő magasságai, széles és telt a középső regiszter, és különösképpen érzéki a mélyebb tartományokban.” Nemzetközi áttörést 2003-ban Sieglinde szerepével ért el a Washingtoni Nemzeti Operában Plácido Domingo partnereként. Emblematikus szerepében A bolygó hollandi Sentájaként az egész világ megismerhette már. Fellépett többek között a tokiói Új Nemzeti Színházban, a Covent Gardenben, a madridi Teatro Realban, illetve Hamburgban, Münchenben, Bécsben, Zürichben és Milánóban. Az ünnepelt művész szoros kapcsolatot ápol a Los Angeles-i Operával, akárcsak a Bajor Állami Operával, ahol Sentát és a Ring Sieglindéjét énekelte. Wagner-szerepekben Daniel Barenboim vezénylete alatt Berlinben, illetve a Bayreuth-i Ünnepi Játékokon is bemutatkozhatott 2013-ban, valamint a Budapesti Wagner Napokon is 2014-ben.

Rost Andrea

Éppen 25 évvel ezelőtt, 1989-ben mutatkozott be az Erkel Színház deszkáin, Júlia szerepében egy zeneakadémista hallgató. Gulyás Dénes Rómeó és Júlia-rendezése mellett Rost Andrea debütálása is szenzáció volt. Ekkor indult el világhódító útján, melynek során Bécs, Párizs, London, Milánó, München, Berlin, Los Angeles, Chicago és New York operaházaiban aratott sikert. Hatalmas nemzetközi visszhangot váltott ki a Rigoletto premierje a milanói Scalában (1994), ahová Riccardo Muti meghívására érkezett. A londoni Covent Gardenben Susanna szerepében mutatkozott be, később a Traviata címszerepét is énekelte itt. A New York-i Metropolitanben 1996-ban lépett fel először Adinaként a Szerelmi bájitalban, s ezt követően Gilda, majd Lucia és Violetta szerepét is alakította. A múlt évadban – egyebek mellett – A varázsfuvola új produkciójában Paminaként láthatta a közönség az Erkel Színházban. A 2014/15-ös évadban Leoncavallo Bajazzók c. operájában Neddaként, a Figaró házassága Grófnőjeként, Pillangókisasszonyként és Gounod Faustjának bemutatóján Margitként láthatja a Magyar Állami Operaház publikuma.

Piotr Beczała

Piotr Beczała napjaink egyik legkeresettebb lírai tenorja, a világ vezető operaszínpadainak visszatérő vendége. A lengyel születésű művészt a közönség és a kritika egyaránt méltatja, nem csupán hangja szépsége, hanem hitelessége miatt is, amit az egyes karakterek megformálása során nyújt. A kiváló tenor a 2014/15-ös évadot a Bécsi Állami Operában kezdi Dvořák Ruszalka c. operájával, majd a Herceg szerepében tér vissza a Rigolettóban. A New York-i Metropolitan Operában fellép a Jolánta c. operában Anna Netrebko partnereként, illetve az Álarcosbálban, a párizsi Opera Faust produkciójában, valamint a Covent Gardnben Puccini Bohéméletében. Diana Damrauval közösen koncerteket ad Baden-Badenben, Amsterdamban, az évadot pedig a Wertherrel zárja a Salzburgi Fesztiválon. Piotr Beczała számos CD- és DVD-felvétel közreműködője. Három szólólemeze jelent meg az Orfeo kiadásában: Salut, Szláv operaáriák és Verdi. (2012) Piotr Beczała a Deutsche Grammophone exkluzív művésze, első albuma a cégnél My Heart’s Delight címmel 2013 tavaszán jelent meg.

Ferruccio Furlanetto

Az utóbbi évtizedek egyik legkiemelkedőbb basszusa. A szakmai kritikák széles skálán mozgó, mennydörgésszerű hangi erejét és kiváló színészi képességeit dicsérik. Lenyűgöző nemzetközi karrierje II. Fülöp szerepével indult Verdi Don Carlosában a Salzburgi Tavaszi Fesztiválon Herbert von Karajan vezényletével (1986). Még ugyanezen a Salzburgi Nyári Ünnepi Játékokon debütált Mozart Figaro házassága c. operájában is. A világ elsőrangú operaházaiban már ezt megelőzően is bemutatkozott: Scala (1979), Metropolitan Opera (1980), Bécsi Állami Opera (1985). A legnevesebb zenekarok mellett olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Carlo Maria Giulini, Sir Georg Solti, Leonard Bernstein, Valerij Gergijev, Lorin Maazel, Claudio Abbado, Bernard Haitink, Daniel Barenboim, James Levine, Daniele Gatti, Riccardo Muti, Mariss Jansons és Vladimir Jurowski. Koncerteket és dalesteket is ad a világ rangos hangversenytermeiben, repertoárja Verdi Requiemjétől orosz népdalokon át Schubert Téli utazás c. dalciklusáig terjed. Ferruccio Furlanetto az ENSZ tiszteletbeli nagykövete, illetve a Bécsi Állami Opera Kamaraénekese és tiszteletbeli tagja.

Szabadság OperaGála

2014. szeptember 6., szombat,

Magyar Állami Operaház – Andrássy úti színpad

Közreműködik:

a Magyar Állami Operaház Zenekara (igazgató: Simon Béla),

a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Strausz Kálmán),

a Magyar Nemzeti Balett szólistái (balettigazgató: Solymosi Tamás)

Vezényel: Halász Péter főzeneigazgató (Magyar Állami Operaház)

Rendező: Anger Ferenc művészeti igazgató (Magyar Állami Operaház)

A rendező munkatársa: Aczél András

Házigazda: Ókovács Szilveszter főigazgató (Magyar Állami Operaház)

Műsorvezető: Szabó Erika

1. Kodály: Galántai táncok

2. Beethoven: Fidelio – Leonóra áriája (Anja Kampe)

3. Beethoven: Fidelio – Rabok kara (a Magyar Állami Operaház Énekkara, Mukk József, Gábor Géza)

4. Verdi: Álarcosbál – Riccardo áriája a III. felvonásból (Piotr Beczała)

5. Csajkovszkij: Anyegin – Gremin áriája (Ferruccio Furlanetto)

6. Verdi: Rigoletto – Kvartett

(Szemere Zita, Alena Kropáčková, Balczó Péter, Tomasz Kumiga; vezényel: Patrick Hahn)

7. Erkel: Bánk bán – Melinda áriája a II. felvonásból (Rost Andrea)

8. Verdi: Don Carlos – Szabadságkettős (Piotr Beczała, Kálmándi Mihály)

9. Verdi: Don Carlos – Fülöp és Posa márki duettje (Ferruccio Furlanetto, Kálmándi Mihály)

10. Wagner: Trisztán és Izolda – Izolda szerelmi halála / Eagling: Duett

(Anja Kampe, Felméry Lili, Lagunov Jevgenyij)

11. Verdi: Nabucco – Szabadság-kórus (a Magyar Állami Operaház Énekkara)

12. Verdi: Nabucco – Zakariás imája (Ferruccio Furlanetto)

13. Lehár: Giuditta – „Freund, das Leben ist…” (Piotr Beczała)

14. Lehár: A víg özvegy – Vilja dal (Rost Andrea)

15. Verdi: Falstaff – Fúga

(Leon Košavi, Nikos Kotenidis, Balczó Péter, Sara Rossini, Mojca Bitenc,

Gemma Ní Bhriain, Violette Polchi, Megyesi Zoltán, Kóbor Tamás, Gábor Géza;

vezényel: Pierre Dumoussaud)