Nézd, milyen aranyos kislány volt Nyári Dia!

NyariDia_gyerekkorifotoA színésznő kedvenc gyerekkori plüssállatairól mesélt

Miért olyan fontos a kedvenc plüss, a szorongatni való pelus vagy takaró? Mi készteti a csecsemőt és a kisgyermeket az állandó játékra? Hogyan alakul ki a kreativitás? Ezekre a kérdésekre is választ ad a Gyereklélek magazin legújabb lapszáma. Az újságban körbejárt „Micimackó-jelenség” kapcsán Nyári Diát kérdeztük kedvenc plüssállatáról.

A Gyereklélek magazin által górcső alá vett téma kapcsán Nyári Dia elárulta, neki milyen kedvenc dobogtatta meg először igazán a szívét. „Egy plüsskacsa volt az első olyan tárgyam, amihez igazán kötődtem” – idézi fel gyerekkori emlékeit a csinos színésznő. „Sajnos egyszer, amikor anyukám mögött utaztam a biciklin, elejtettem, és utána a szüleim már nem találták meg. Nagyon sírtam, így apukám próbálta pótolni a játék hiányát, vett egy másik kacsát, de annak nem volt kalapja, és tudtam, az már nem az igazi plüssöm.”

A következő „állatka” azonban életének több fontos eseményén is jelen volt, mint szerencsehozó tárgy. „Az igazi nagy kedvencem egy plüsscápa, amit még elsős koromban kaptam keresztanyámtól az állatkertben” – folytatja az immár anyaszerepben is bizonyító Dia. „Igazi kabalaállatom lett, még az érettségire is vittem magammal. Ebben is hűséges típus vagyok, az a fajta, aki ronggyá használ egy-egy plüssállatot vagy takarót, nem szívesen válok meg tőlük.”

I know teddy is cute but I think I'm cuter

D.W. Winnicott angol pszichológus és gyermekorvos az 50-es években könyvet írt az átmeneti tárgy témájáról, eleméletének központi eleme a szeparációs szorongás. Amikor a csecsemőben formálódni kezd a „nem-én” fogalma, a tárgyak, lények és jelenségek elkülönülnek a testétől és a tudatától. A közte és az anyja között kialakult távolságot törekszik a csecsemő kitölteni kreativitással és játékkal, így lesz képes megbirkózni az elalvással és az önállósodással. Ennek a játéknak az első megjelenési formája az átmeneti tárgy. Mivel a csecsemő nem képes megkülönböztetni a fantáziálást a valóságtól, a vigasztárgy az ő világában bármivé alakulhat. Megnyugtató érzést kelt benne, hogy így „képes irányítani a valósága elemeit”. Ikonikus átmeneti tárgy Róbert Gida Micimackója vagy a Snoopy-ból Linus pelusa.

A magazin hangsúlyozza, a játék nem ér véget a gyerekkorral. Winnicott szerint a folyamatos játék elengedhetetlen az élet élményének megéléséhez. A „Játék az egész világ” című cikk mellett a Gyereklélek olyan izgalmas témákat kínál az olvasóknak, mint a gyerekrajzok rejtett üzenetei, az ikrek személyiségjegyeiben lévő különbségek vizsgálata, vagy a viccelődés és annak határa.

A Gyereklélek magazin aktuális lapszáma már elérhető a standokon.