„Nemzetközi Év Motorja” díjátadó: az Audi 2.0 TFSI erőforrása kategóriájában a legjobb lett

Az Audi 2.0 TFSI aggregátja nyerte a „Nemzetközi Év Motorja” díjat a 150 és 250 metrikus lóerő közötti erőforrások kategóriájában. A 70 autós újságíróból álló nemzetközi szakembergárda választása ebben a kategóriában a négykarikás márka négyhengeres benzines erőforrására esett. A díjátadót az „Engine Expo + The Powertrain Technology Show 2019” keretében tartották a Messe Stuttgart kiállítási és vásárközpontban.

 

A zsűri értékelése szerint a négyhengeres motor „egyike a legrugalmasabb, legsokoldalúbb erőforrásoknak, amelyet valaha fejlesztettek. Röviden jellemezve, bármire képes.” Hans-Joachim Rothenpieler, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja ezt bővebben kifejtette: „Nagy örömünkre szolgál ennek az elismerésnek az elnyerése, hiszen ez a 2.0 TFSI motorunk sokoldalúságát dicséri. Azonban ezt nem csupán tisztán benzines erőforrásként használjuk, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásnál illetve földgáz és Audi e-gáz hajtotta modelljeinknél is alkalmazzuk.”

Rothenpieler különösen büszke a TFSI technológia sikertörténetére. Az Audi műszaki fejlesztésért felelős vezetője így emlékezik erre: „Az első TFSI motor 2004-ben mutatkozott be a piacon. Azóta TFSI aggregátunk minden évben begyűjtött egy kategóriagyőzelmet.” 2005. és 2009. között az Audi a kétliteres motorok kategóriájában végzett az élen a 2.0 TFSI aggregáttal, majd 2010. és 2018. között a magasabb kategóriában hódított öthengeres 2.5 TFSI erőforrásával. 2019-ben a lökettérfogat alapú kategóriákat felváltották a lóerő alapú csoportok, a kétliteres, négyhengeres erőforrás pedig ismét helyet kapott a győztesek dobogóján.

 

A TFSI rövidítés a turbófeltöltőre és a közvetlen befecskendezésre utal. Az Audi volt a világon az első autógyártó, aki ezt a kombinációt 2004-ben sorozatgyártásban is alkalmazta. A márka lökettérfogat-csökkentési stratégiáját, vagyis a lökettérfogat feltöltővel való helyettesítését az első 2.0 TFSI A3 Sportback modellel indította útjára. 2007-ben ezt új motor generáció követte: az EA (Entwicklungsauftrag rövidítve, vagyis fejlesztési sor) 888 néven ismert motorok a világ összes piacára készültek. Számos más helyszín mellett a gyártásuk a győri illetve a kínai Dalianban található gyárakban folyt.

Az „Év Motorja” alkalmas a hosszában történő beépítésre a nagyobb Audi modelleknél, csakúgy, mint a keresztirányú elhelyezésre, ahogy azt a Volkswagen Csoport márkáinál, a Volkswagen, Škoda és SEAT modelleknél is láthattuk. Az évek során újabb és újabb technológiai megoldások

kerültek az erőforrásba. Legújabb változatában a négyhengeres motor az Audi különleges hatékonysági technológiáját alkalmazza. A „B-ciklusos” elégetési eljárásként ismert megoldás kifejezetten a részterhelés, mint domináns működési mód támogatására jött létre. Visszafogott vezetési stílus mellett a 2.0 TFSI egy kisebb lökettérfogatú erőforrás hatékonyságát kínálja, míg sportos haladáskor egy nagyobb motor dinamikája áll rendelkezésre.

 

A 2.0 TFSI jelenleg tíz modellsorozat számos Audi modelljéhez választható, az általa kínált teljesítmény pedig elérheti akár a 180 kWattot (245 metrikus lóerőt). És a sikertörténet folytatódik: a 2019-es Genfi Nemzetközi Autószalonon az Audi bemutatta a Q5 hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változatát, ahol a 2.0 TFSI egy elektromos motorral együttműködésben dolgozik. A négyhengeres erőforrást használják a középkategória g-tron modelljei is. Ők sűrített földgázzal (CNG) vagy Audi e-gázzal üzemelnek, utóbbit az Audi fenntartható módon nagy mennyiségben maga gyártja.

 

A fenti modellek üzemanyag-fogyasztása:

(Az üzemanyag-fogyasztás, a CO2 kibocsátás és a hatékonysági osztály függ a választott keréktárcsa és gumiabroncs kombinációjától.)

 

Audi Q5 TFSI e:

üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,4 – 2,1 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 53 – 46 (kombinált)

 

Audi A4 Avant g-tron:

CNG fogyasztás l/100 km: 4,1 – 3,9 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 113 – 105 (kombinált)

 

Audi A5 Sportback g-tron:

CNG fogyasztás l/100 km: 4,1 – 3,8 (kombinált), CO2 kibocsátás g/km: 111 – 104 (kombinált)