Munkába lendülnek

A legismertebb ugrató nélkül….

 

A Rali Világbajnokságban hosszú, öthetes nyári szünet után ismét munkába állnak a csapatok. A hétvégén ugyanis Finnországba, egy tradicionális helyszínre érkezik meg a mezőny. Ezzel hivatalosan is kezdetét veszi a szezon második fele. Ez a skandináv verseny nagyon kedvelt a pilóták körében. Egyike azon kevés murvás raliknak, ahol nagy sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől.

 Amber-Finn_Rali_2017-Hanninen

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb után következett honfitársa, Sebastien Ogier, akinek szintén sikerült megkaparintania a hőn áhított győztes trófeát a Finn Ralin. 2014-2015-ben ismét finn uralom volt hazai földön, hiszen mindkétszer Jari-Matti Latvala vihette haza a győztes trófeát. 2016-ban egy britnek, Kris Meekének sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban. 2017-ben ismét északon maradt a győztes trófea, hiszen a Toyotával versenyző Esapekka Lappi nyerte meg a ralit.

 

Lappi szerint mégis az azóta is egyetlen világbajnoki raligyőzelmét nehezebb lenne megismételni, mint amilyen nehéz volt tavaly megszerezni azt. „Idén nagyobb rajtam a nyomás. Jó eredményt várok, ahogy más is, így rajta kell lennünk az ügyön. Ezúttal ez nehezebb lesz, az biztos.” – szögezte le határozottan a Toyota pilótája. „A verseny idén nagyobb lesz, mind a csapaton belülről és más csapatok felől is. Az új szakaszok szintén nagy kihívások elé állítanak minket. Tudjuk, hogy az autónk versenyképes lesz, így csak arra figyelünk, hogy jól írjuk meg az itinert és jó ritmusban vezessünk.” – tette hozzá. Mivel a Toyota Puuppola-központja közel fekszik a rali főhadiszállásához, sokat teszteltek itt, ezért mindhárom pilótától– Lappi, Latvala és Tanak- dobogós helyet várnak.

 Amber-Finn_Rali-Latvala

A tavaszi-nyári négy egymást követő murvás raliból ez lesz a negyedik, s talán az egyik legkedveltebb a ralipilóták körében. Itt ugyanis rengeteg az ugrató, így az autók állandóan a levegőben vannak, s ez nagy látványosságot ígér a nézőknek.

A tavalyi évvel ellentétben idén rengeteg változtatás hajtottak végre a rendezők az útvonalon, de a legnagyobb a híres Ouninpohja szakasz kihagyása. Az idei utak majd 40 %-át nem használták korábban. S a régebbi gyorsasági szakaszok némelyikét fordított irányban kell idén megtennie a versenyzőknek.

 Amber-Finn_Rali_2017-Lappi

A háromszoros Finn Rali-győztes Jari-Matti Latvala megérti a szervezők döntését. „Azt hiszem erre azért volt szükség, mert az átlagsebesség túl nagy volt tavaly. Most kisebb utakat használnak azért, hogy lecsökkentsék az átlagsebességet, de szerintem az Ouninpohja legjobb részét vették ki. Így már nem lesz a régi, nem a széles úton hajtunk majd a sárga ház mellett.” – szögezte le a Toyota pilótája egy mérvadó brit internetes oldalnak.

A rali

A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Puha és rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve.

 

A ralinak otthont adó egyetemi város, Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A 2005-ös Finn Ralin őrült mód hajtott a mezőny, az átlagsebesség 122,86 km/óra (!) volt. A főhadiszállás Jyvaskylában lesz, ahogy az első rali idején, 1951-ben is. A Paviljonki szervizpark a központban várhatóan ezúttal is nagy tömegeket vonz majd.

A rali a 2015-ben bevezetett csütörtöki esti kevert útfelszínű Harju utcai gyorsasági szakasszal nyit. Pénteken pár új gyorsasági szakaszt is beiktattak a szervezők a már ismert szakaszok mellé (Moksi, Urria, Assamaki és Aanekoski), s mindegyiken kétszer is végig halad a mezőny.

A szombati nap nagyon fárasztó lesz, hiszen majd 143 km-t kell a mezőnynek megtennie, ami 16 órányi vezetést jelent Jamsa környékén. Ezúttal az új Kakaristo gyorsasági szakasz alkalmával hajtanak végig az autók a legendás Ouninpohja szakasz bizonyos útjain.

 

Vasárnap keletre tartanak majd a csapatok, ahol két klasszikus gyorsaságit teljesítenek: a Laukaat és a nagy ugratóiról is ismert Ruuhimakit.

 

A skandináv rali négy napon át tart, s a 23 gyorsasági szakasz 317,26 km-t tesz majd ki. A verseny teljes távja: 1427,49 km.

 

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:

 

2017                  Esapekka Lappi (Toyota)

2016                  Kris Meeke (Citroën)

2015                  Jari-Matti Latvala (VW)

2014                  Jari-Matti Latvala (VW)

2013                  S Ogier (VW)

2012                  S Loeb (Citroën)

2011                  S Loeb (Citroën)

2010                  J-M Latvala (Ford)

2009                  M Hirvonen (Ford)

2008                  S Loeb (Citroën)

2007                  M Grönholm (Ford)

2006                  M Grönholm (Ford)

2005                  M Grönholm (Peugeot)

2004                  M Grönholm (Peugeot)

2003                  M Märtin (Ford)

2002                  M Grönholm (Peugeot)

2001                  M Grönholm (Peugeot)

2000                  M Grönholm (Peugeot)

1999                  J Kankkunen (Subaru)

1998                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1997                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1996                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1995                  T Mäkinen (Mitsubishi)

1994                  T Mäkinen (Ford)

1993                  J Kankkunen (Toyota)

1992                  D Auriol (Lancia)

1991                  J Kankkunen (Lancia)

 

 

A világbajnokság állása a Szardínia Rali után:

Pilóták

 

  1. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai WRT                              149 pont
  2. Sebastien Ogier (FRA)                       M-Sport WRT                              122 pont
  3. Ott Tanak (EST)                          Toyota Racing WRC                     76 pont
  4. Esapekka Lappi (FIN)                         Toyota Racing WRC                     73 pont
  5. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai WRT                                60 pont
  6. Andreas Mikkelsen (NOR)                Hyundai WRT                                54 pont
  7. Elfyn Evans (GBR)                          M-Sport WRT                                45 pont
  8. Kris Meeke (GBR)                          Citroen WRT                                 43 pont
  9. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRC                     37 pont
  10. Craig Breen (IRL)                          Citroen WRT                                 34 pont

 

Gyártók

 

  1. Hyundai WRT                            212 pont
  2. M-Sport WRT                            184 pont
  3. Toyota Racing WRC                           161 pont
  4. Citroen WRT                            129 pont

 

Forrás: facebook.com/amberprkft/

Comments are closed.