Mozgásban a turizmus

Az aktív turizmus és a fesztiválturizmus áll majd a jövő márciusban rendezendő Utazás Kiállítás középpontjában. A HUNGEXPO egyik legsikeresebb kiállítása jövőre a hagyományos utazóközönség mellett az Y generációt célozza.

A turizmus kiemelt szerepet tölt be a magyar gazdaságban, a KSH adatai szerint 2015-ben rekordévet zárt. A kereskedelmi szálláshelyeken a vendégéjszakák száma 5,4%-kal emelkedett az előző évhez viszonyítva. Jelentősen nőtt a vendégek száma, 10 millió 350 ezerre, soha ennyi látogató Magyarországon nem volt. 2015-ben a magyar lakosság összesen 17,3 millió külföldi utazást tett, 5,7%-kal többet, mint egy évvel korábban. Ennek több mint a fele (9,7 millió) turistaút volt. Utóbbiakra 11,6%-kal többet, 507,3 milliárd forintot költöttünk.

 

Kalandra fel!

Az aktív turizmus szervezők nemzetközi szervezetének (Adventure Travel Trade Association) felmérése szerint 2009 és 2012 között az úgynevezett aktív turizmus piaca évente átlagosan 65%-kal növekedett. Ez az egyik leggyorsabban növekvő szegmens a turizmuson belül; az ágazat becsült értéke több mint 270 milliárd dollár. A HUNGEXPO ezért látta elérkezettnek az időt, hogy a 2017-es Utazás Kiállításon belül is nagyobb figyelmet szenteljen az aktív turizmusnak. A kiállításon megjelennek Magyarország, gyalogosan, bringával, túrakenuval bejárható ismert, vagy felfedezésre váró útvonalai.

 

A jövő utazói

Az utazók egyre nagyobb hányadát teszik ki az 1980 és 2000 között születettek, vagyis az Y generáció. A világszerte több mint 600 ifjúsági, utazási és oktatási szervezetet tömörítő WYSE Travel Confederation adatai szerint ők azok, akik messzebbre utaznak, tovább maradnak, többet költenek más turistáknál, és szorosabb kapcsolatba kerülnek a helyi emberekkel és kultúrával. Ma már a nemzetközi turizmusban résztvevők 20%- a 16-29 éves korosztályból kerül ki. 2014-ben a 227 millió ifjúsági turista költése csaknem 250 milliárd dollár volt. A szegmens következő 10 évre prognosztizált 59%-os növekedése egyértelmű üzenetet hordoz: a jövő az ifjúsági turizmusé.

Éppen ezért tartja fontosnak a HUNGEXPO is, hogy az Utazás kiállítás megújításával egyre több fiatalt és családot lásson vendégül a rendezvényen.

 

Csináljuk a fesztivált

A fesztiválok az országba irányuló turizmus 12 százalékát generálják a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint, és évente 100 milliárd forint bevételhez juttatják a gazdaságot. Csak a Sziget programjaira érkező külföldieknek több mint 300 ezer vendégéjszakát köszönhettünk. A fesztiválok népszerűségének növekedését az utóbbi évtizedekben a kulturális turizmus egyik fontos megatrendjeként tartják számon Európában. Az Európai Bizottság 2016-os Eurobarometer felmérése szerint 2015-ben az európai utazók 9 százaléka nevezte meg a fesztiválokat és más rendezvényeket legfőbb utazási motivációként, 2008-ban ez még csak 5 százalék volt. A magyarokat az európai átlagnál is jobban vonzza egy-egy nagyrendezvény látogatása: a megkérdezettek 11 százaléka említette a legfontosabb utazási célok között.

Az aktív turizmus és az Y generáció egyik fő kapcsolódási területe: a fesztiválturizmus. Éppen ezért ez az, amire az Utazás Kiállítás is fókuszál majd. A márciusi rendezvényen a legnépszerűbb fesztiválok mellett megjelennek majd a feltörekvő budapesti és vidéki rendezvények is.

 

Győrtől Moszkváig

A 2017-es Utazás Kiállítás belföldi díszvendége Győr lesz. A város azért is különleges, mert 2017-ben először itt lobban fel az olimpiai láng. Ekkor kezdődik Magyarország első olimpiai eseménye, az Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivál (EYOF). Az egy hetes eseményre 3600 fiatal sportoló érkezik Európa 50 országából, akik 10 sportágban versengenek az olimpiai érmekért. A megyeszékhelyen tavaszra jelentős sportinfrastruktúra-fejlesztések is elkészülnek, amelyek elősegítik a turizmus fejlődését is.

Kína után Oroszország lesz a kiállítás külföldi díszvendége. Az orosz turisták számára nem ismeretlen Magyarország. Budapest, Hévíz és a dunántúli fürdők eddig is kedvelt célpontok voltak, ám jelentős kiaknázatlan lehetőségek vannak a gasztronómiai és borturizmus fejlesztésében. „Fel kell mérnünk, hogyan mutassuk be az orosz piac igényei szerint hatékonyabban a turisztikai kínálatot, azt az élményt, amely az orosz turisták különböző csoportjaira vár. Ez egy érett piac, az egész világ itt toporog, hogy a kieső, kevésbé biztonságos célországok helyett kiszakítson egy szeletet az orosz kiutazó tortából” – jelentette ki néhány nappal ezelőtt Moszkvában Bierneth Gusztáv turisztikai kormánybiztos, aki gyümölcsöző tárgyalásokat folytatott az orosz féllel a kiállítás díszvendégségéről. Az Utazás kiállításon nemcsak a magyar turisztikai szolgáltatóknak lesz alkalmuk bemutatkozni az orosz utazásszervezőknek, de a hazai nagyközönség is ízelítőt kaphat Oroszország gazdag turisztikai, kulturális és gasztronómiai kínálatából.