Mennyei környezetben zár a világbajnokság

Ismét egy nagyon hosszú Forma-1-es szezon végéhez érkeztünk meg, amelynek a hétvégén csendes levezetése következik. Régen indultak el a csapatok otthonról, a főhadiszállásukról, hogy megvívják harcukat a 2017-es szezonban. Idén újra az Egyesült Arab Emírségek fővárosában ér véget a szezon egy immáron tét nélküli futammal. A hosszú szezont lezáró utolsó futam mindig nagy élmény a csapatok számára, ahol már a téli szünet, a pihenés és a közelgő ünnepek lebegnek a szemeik előtt. A világbajnoki címek elkeltek, a hátsóbb helyekért folyik még a harc a hétvégén.

Amber-Abu-Dzabi_F1_2016-Hamilton

 

2016-ban nagyobb izgalommal várhattuk a szezonzáró futamot, hiszen akkor és ott dőlt el az egyéni világbajnoki cím sorsa. Akkorra már nagyon feszült volt a viszony a két világbajnoki aspiráns, Lewis Hamilton és Nico Rosberg között. Bár Hamilton nyerte a futamot és Rosberg csak második lett, mégis a német lett a világbajnok.

 

Az elmúlt években a Mercedes pályája volt Abu-Dzabi. Két pilótája (akkor Hamilton és Rosberg) felváltva nyerte itt a futamokat, s ez várhatóan idén sem lesz másként, feltéve, ha Hamilton megtalálja a világbajnokság megnyerése óta elvesztett motivációját. Valtteri Bottas nem igazán hozta az elvárásokat ebben a szezonban. 22 pont hátránya van a második helyezett Vettelhez képest az egyéni ponttáblán és még mindig hiányolják belőle a gyilkos ösztönt. Finn lévén várhatóan nem is fog sosem megérkezni ez az ösztön, de ha egy kicsit összekapja magát a 28 éves pilóta és a kezére játszanak a dolgok, akár meg is nyerheti a szezonzáró futamot.

 Amber-Abu-Dzabi_F1_2016-rajt

A Ferrari a sötét ló a hétvégét tekintve, hiszen eddig nem nagyon feküdt autóinak ez a pálya. Mindkét jelenlegi pilótája nyert már a Yas Marina pályán, de egyik sem ferraris színekben. Kimi Raikkönen még 2012-ben a Lotus-szal, Sebastian Vettel pedig 2013-ban a Red Bullal állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Tavaly és tavalyelőtt a bronzérmes helyen sikerült célbaérnie a ferraris pilótáknak.

 

Bár az a hír járta, hogy Felipe Massa utolsó versenyén vett részt Brazíliában, ez úgy tűnik kacsa volt. A szakértők azt várták, hogy Abu-Dzabiban a Williams inkább már Paul di Restát ülteti be autójába, hogy összemérhessék tudását a verseny után a pályán tesztelő Robert Kubicáéval. Ez megkönnyítené a döntést a brit csapat számára, hogy vajon kit ültessen be jövőre Lance Stroll mellé a másik Williamsbe. Massa elmondása szerint nagyon készül utolsó versenyére a Williams csapattal, s a célja nem más, minthogy pontszerző helyen fejezze be Forma-1-es karrierjét.

A Toro Rosso a két utolsó futam közötti időben bejelentette jövő évi pilótapárosát. Pierre Gasly és Brendon Hartley bizonyíthat a Red Bull fiókcsapatánál a 2018-as szezonban. Hartley még hajt idei első pontjára, de mivel a hétvégi versenyhelyszínen már tesztelt más kategóriákban, így ezúttal esélyes is lehet erre. Az új-zélandi pilóta jól tudja, hogy bizonyítania kell, ha maradni is akar. A két pilóta helye nincs bebetonozva, ahogy idén is láttuk, legfőképpen Danyiil Kvjat esetében. Bármikor kirakhatják őket, ráadásul bizonytalan, hogy a jövő évi Honda motor hogyan fog működni a Toro Rossókban.

 Amber-Abu-Dzabi_F1_20116-dobogo

Fernando Alonso már tervezi a Forma-1 utáni életét. A hétvégén ugyanis részt vett a WEC (Megbízhatósági Világbajnokság) újonctesztelésén Bahreinben. Mint ismert, a McLaren pilótája idén májusban kihagyta a Monacói Forma-1-es Nagydíjat, hogy helyette az ikonikus amerikai Indy 500-on vegyen részt. A versenyben 27 körön át vezetett is a spanyol, de végül 21 körrel a leintés előtt feladta azt motorhiba (!) miatt. Az elmúlt hétvégén Bahreinben 113 kört teljesített a 36 éves pilóta egy Toyota LMP1-es autó volánja mögött és nagyon elégedetten szállt ki a kocsiból.

Az Abu-Dzabi futam rendhagyó a versenynaptárban, hiszen nem teljesen világosban és nem is teljesen sötétben zajlik. Napnyugtakor kezdődik és sötétben folytatódik, ami a hőmérséklet szempontjából pont a fordítottja a megszokottnak (vagyis itt folyamatosan hűl). Ráadásul a szabadedzések korábban, sokkal forróbb időjárási körülmények között zajlanak majd, mint maga a futam, így az ekkor nyert adatokat nem tudják teljes mértékben használni a verseny során. A mérnökök a fékek teljesítményére és az autók kanyarból való gyorsítására helyezik majd a hangsúlyt.

 

A verseny és a pálya

 

A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. A pályát az előző években finom homokréteg takarta, ami szemcsésedéshez vezetett, s az új beton puha és sötét volt. Elég nehéz a pálya a pilóták szemszögéből, hiszen 21 kanyar található rajta, amelyből különösen a hosszú egyenes és az utána következő nyolcas kanyar tűnik ki. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével sütött a nap. A Pirelli a lágy, a szuperlágy és az ultralágy abroncsokat viszi idén is a futamra.

A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.

Az 55-körös Abu-Dhabi Nagydíj november 26.-án helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,554 km, a teljes versenytáv 305,355 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja (2009-ből), ideje 1 perc 40,279 másodperc.

 

2016-ban Lewis Hamilton (Mercedes) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:38:04.013 volt. A második helyen Nico Rosberg (Mercedes) ért célba, míg a bronzérmes helyezés a Ferrarival versenyző Sebastian Vettelé lett.

(Forrás: Amber PR)