Kortárs ékszerek – autista művészek

A jótékonyságot és a kortárs művészetet ötvözi a Mosoly Otthon Alapítvány legújabb együttműködése: a Filter Galéria kortárs ékszertervezői alkottak rendhagyó ékszereket jótékony célra. A 18 felkért tervező az általuk választott autista művész alkotásaiból merített ihletet, és készített egyedi, máshol nem kapható ékszereket. Az inspirációul szolgáló rajzok a Jaksity György által létrehozott Mosoly Otthon Alapítvány speciális művészetterápiás foglalkozásain készülnek. A nyakláncokra, gyűrűkre, fülbevalókra és brossokra az alapítvány éves aukciós estjén lehetett licitálni, ahol az ihletet adó képek is kalapács alá kerültek.

ekszerek

Az együttműködés ötlete Kárpáti Róberttől, a több Magyar Formatervezési Díjat elnyerő, nemzetközi kiállításokon is résztvevő művészt tömörítő Filter Galéria tulajdonosától és Tarr Hajnalkától, a Mosoly Otthon Művészeti Program vezetőjétől származik.

Filter Galéria

A Filter Galéria 2010-es megalapítása óta – annak ellenére, hogy talán a legfiatalabb hazai ékszergaléria – Magyarország egyik legismertebb kortárs ékszerbemutató- és vásárlóhelyévé cseperedett.

A galéria célja annak bemutatása, hogy Magyarországon is léteznek művészi ékszerek, ékszerművészek. A Filter Galéria törekszik a törzslátogatói réteg kialakítására, különös gondot fordít a szakmai és személyes kapcsolatépítésre, gondozásra, illetve fontosnak tartja egy ötvösművészeti tárgyak szisztematikus gyűjtésére specializálódó műgyűjtői kör igényeinek kielégítését is.

A galéria alkotói a legszínvonalasabb magyar és európai egyetemeken, művészeti szakképző intézményekben folytatták tanulmányaikat. Legtöbbjük a MOME-n (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, volt Magyar Iparművészeti Egyetem) és a Magyar Képzőművészeti Egyetemen diplomázott, de van, aki a firenzei Alchimian, vagy a londoni Royal College of Arton végzett.

Több alkotójuk nyert Magyar Formatervezési Díjat, díjnyertes munkáik egy része megtalálható a galériában is. Művészek nagy sikerekkel, s többen díjnyertesként szerepeltek Az Év Ékszere rendezvényeken is, sokan közülük Kozma Lajos-ösztöndíjasok voltak, vagy jelenleg is azok.

Több filteres alkotó indult már el a világhírnév felé, vett részt nagyszabású rangos nemzetközi kiállításokon. Műtárgyaik szerepelnek nagy közgyűjteményekben, a Magyar Iparművészeti Múzeumban, valamint megtalálhatók magyar és külföldi magángyűjteményekben is.

A megvásárolható ékszerek mind egyediek, vagy kisszériás darabok. A kortárs ékszerművészet élvonalához tartozó alkotók munkái között mind a klasszikus, mind a legmodernebb formavilágot képviselő tárgyak szerepelnek. Az ékszerek többsége sterling ezüstből készül, de az anyagok közt megtalálható a fa, műanyag, acél, titán, textil, papír, corian és sok egyéb, különleges anyag. Az ékszerek értékét nem a felhasznált anyagok értéke, hanem a befektetett ötlet, gondolat, a tervezés, a munka igényessége határozza meg.

A Filter Galériában az állandó és tematikus kiállítások mellett rendszeresek az egyéni képzőművészeti- és ékszertárlatok, csoportos kiállítások.

A kortárs ékszerről – Kárpáti Róbert, a Filter Galéria tulajdonosa

A kortárs ékszerek viselhető műalkotások, amelyek nem megrendelésre készülnek, néhol felülírva a viselhetőség szabályait, hanem a művész által kitalált koncepcióhoz ragaszkodnak. Ahogy egy műalkotásnál, úgy a kortárs ékszereknél is az az egyik legfontosabb szempont, hogy a művész mit szeretne kifejezni.

A kortárs ékszerek kommunikálnak, sok mindent elmondanak viselőikről. Ahogy régen az “ékszerek” kifejezetten funkcionális tárgyak voltak, jelezték, hogy viselőjük mely törzs tagja, vagy egyszerűen csak az ellenség elijesztésére szolgáltak, úgy a kortárs ékszerek is ezen funkciók továbbfejlesztett tulajdonságait hordozzák. A kortárs ékszerek készítésekor bármilyen technika, anyaghasználat megengedett, az ősi technikáktól egészen a high-techig, a nemesfémektől a leghétköznapibb anyagokig.

A kortárs vagy design ékszerek értékét nem a beledolgozott anyagok értéke, hanem a belefektetett munka, tanulás, a művész “jegyzettsége” határozza meg. Ahogy a kortárs képzőművészetnek, úgy a kortárs ékszereknek is vannak gyűjtőik, sokszor azok, akik kortárs képzőművészetet is gyűjtenek. Az ékszerekre, mint műalkotásokra való figyelem világviszonylatban is friss dolog, körülbelül az 1960-as évekre datálható, Magyarországon pedig az 1990-es években kezdődhetett. A kortárs ékszerek gyűjtése bátorságot igényel, de nagy perspektívával bír.