Kétnapos teszt a WTCC után- interjú Zengő Zoltánnal

A verseny után a teljes Honda-csapat mindhárom versenyzővel – Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro és Michelisz Norbert – itt marad a Hungaroringen egy kétnapos tesztre

zengo

Zengő Zoltán

 Zengő Zoltán: „Norbi a magyar hős, akinek a jó szerepléséért mindent megtesz a Honda”

 Nagyon úgy tűnik, a WTCC világbajnokság magyar klasszisa, Michelisz Norbert és csapata végre megtalálta a közös hangot Kocsi-sannal, azaz az idei autóval, a gyári Hondával. A Yokohama Drivers Trophy tavalyi bajnoka ugyanis az elmúlt hétvégén már az időmérőn és a versenyen is harmadik lett, azaz sikerélményekben gazdagon vághat neki a hazai futamának. A Zengő Motorsport csapatfőnöke, Zengő Zoltán elmondta, ha versenyzője a kvalifikációs edzés gyors körében nem hibázik a második szektorban, a pole pozíció is meg lett volna. Hozzátette, ez az eredmény már nagyon kellett, mert a rengeteg technikai hiba miatt már azt érezte mindenkin, kezd kicsit alábbhagyni a motiváltság és a lelkesedés. Pontosan tudja, hogy nem ment problémamentesen a váltás, de most már úgy érzi, a tavalyi csoda után idén jöhet a folytatás.

– Sokan jó jelnek tartják, hogy az idei autójuknak, a gyári Hondának már nevet is adtak. Hol tart az ismerkedés Kocsi-sannal?

Zengő Zoltán: – Szépen haladunk előre, ám ahhoz, hogy egy igazi, mély kapcsolat kialakulhasson közte és a csapat között, sokkal több megtett kilométerre volna szükség. Persze rajtunk nem múlik, hiszen már legalább ötször vagy hatszor teljesen szétszedtük és összeraktuk, ám ez nem helyettesítheti a teszteket.

– Miben vannak az elképzeltekhez képest a legjobban elmaradva?

Zengő Zoltán: – A legnagyobb gondunk az, hogy a versenyek szabadedzéseit követően nem a beállítások finomhangolásával foglalkozunk, hanem a tréningeken kijövő technikai hibák javításával. A fékek bekoptatása, az autó alapbeállítása éppen ezért még nincs meg, és a tavalyi, hátsókerék-meghajtású autó adataiból próbáljuk meg az idei elsőkerekes Hondát beállítani. Nem egyszerű az életünk, de megoldjuk, ráadásul az pontosan látszik már most is, ha nincs technikai gondunk, akkor ez az autó nagyon gyors és versenyképes tud lenni. Például ha Norbi legutóbb a Slovakiaringen nem hibázik az időmérő utolsó gyors körében a második szektorban, ahol így két tizedet veszített, akkor megszerezte volna a pole pozíciót.

– Az kiderült már, hogy mi ennek a rengeteg technikai hibának az oka? Hiszen sokan azt hitték, mostantól gyári autóval szinte magától értetődően jönnek majd a futamgyőzelmek, dobogók…

Zengő Zoltán: – Aki egy kicsit is komolyabban benne van a technikai sportok világában, az pontosan tudja, mennyire nem igaz a fenti tétel. Mindenkinek bele kellett rázkódnia a váltásba, az új helyzetbe. A Honda mondja meg, hogy ki mit kap, mennyit tesztelhet, és az eddigiek alapján kijelenthető, egy anyacsavarnyi különbséget nem tesznek a három versenyző között. De rengeteg idő ment el akkor, amikor márciusban az FIA több dolgot is kifogásolt az autókon, így ezek kijavítása után kezdődhetett el a versenyautók összeszerelése. Miután a két gyári versenyző autója ekkor elsőbbséget élvezett, így a miénkre nem jutott elegendő idő, így mi mentünk ki és szereltük össze Norbi gépét. Ráadásul kommunikációs zavarok is nehezítették a munkát, amit Marrakeshre sikerült megoldani. Mindezek ellenére, hogy a váltás messze nem ment zökkenőmentesen, úgy érzem, nagyon jó döntést hoztunk, hogy a Hondához igazoltunk.

– Úgy tűnik, mára már megvan az összhang. Tényleg, a Honda beleszól a pilóták versenyébe?

Zengő Zoltán: – Abszolút nem szólnak bele, de azt mindig elmondják, hogy elvárják tőlük, hogy ott a pályán a csapatérdekek alapján hozzanak meg bizonyos döntéseket. Miután idén a konstruktőri világbajnoki cím az elsődleges céljuk, azt kérték eddig minden alkalommal a versenyzőktől, hogy vigyázzanak egymásra

és ezt eddig mind, Tarquini, mind Monteiro, mind pedig Norbi is maradéktalanul betartja.

– Mi a legnagyobb különbség az eddigi szezonjaik, illetve a mostani között?

Zengő Zoltán: – Bevallom, a rengeteg technikai hiba miatt a motiváltsága és a lelkesedése a csapatnak

picit alábbhagyott, mert egyikünk sem tudta eddig, mit is jelent gyári támogatással versenyezni. Eddig

megvettünk minden év elején egy kész technikát, majd azt fejlesztgettük, állítgattuk, vagy éppen nem

nyúltunk hozzá. Ezzel szemben a Honda napról napra fejleszt, és ezeket a fejlesztéseket versenyről

versenyre a rendelkezésünkre bocsájtja. És ezeket aztán, ha tetszik, ha nem, használnunk kell…

– Mondana erre példát?

Zengő Zoltán: – Monzában például azt érezték a versenyzők, nem elég erős a motor, ennek megfelelően Marrakeshben már komplett új légszűrőházat kapott mindhárom versenyző. Hogy tovább gyorsuljunk,, a Slovakiaringre egy új kipufogórendszert hoztak, aminek beépítése rengeteg átalakítást kívánt meg az autón. Természetesen a Hungaroringen sem lepődnék meg azon, hogy valamit megint hoznának a még jobb eredmények elérése érdekében. Nem győzöm hangsúlyozni, mind a három versenyző ugyanazt kapja meg.

– Említette a motiváltság és a lelkesedés csökkenését. Azért a hazai futamon, abszolút telt ház előtt csak nem lesz ezzel gond?

Zengő Zoltán: – Már a múltkori dobogóval helyre állt minden, és én csak köszönettel tartozom a csapatom tagjai felé azért a hősies és fantasztikus munkáért, ami az elmúlt vasárnap harmadik helyét hozta a számunkra. Minden a helyére került, hiszen megint tudjuk, érezzük, hogy jó csapatunk és jó versenyzőnk van, és igenis képesek vagyunk a jó eredményre. A Honda kiemelten kezeli a mostani futamot, hiszen már az előző héten megtapasztalhatták azt a riói karneválhoz hasonlítható hangulatot, amelyet a magyar szurkolók teremtenek. Norbi most a helyi hős, akinek a minél jobb szerepléséért ők is mindent megtesznek.

– Mit vár a hétvégétől?

Zengő Zoltán: – Tavaly csodát tettünk, és hazai pályán egy feledhetetlen győzelmet arattunk, ami az első sikerünk volt a BMW-vel. Idén Kocsi-sannal szeretném, ha megismételnénk ugyanezt. Ám reálisan nézve a dolgokat, mindkét futamon a legjobb tízbe várom Norbit, ugyanakkor nem titkolom, hogy a szívem legmélyén reménykedem az újabb dobogós szereplésben.

– Mikor lesz lehetőségük végre bepótolni a márciusban beígért, aztán a fent említett okok miatt elmaradt teszteket?

Zengő Zoltán: – A versenyhétvégét követően egy kétnapos tesztre kerül sor a Hungaroringen, amelyen a teljes Honda-csapat részt vesz. Mindhárom pilóta rója majd a kilométereket, mindhárman ugyanazokat a feladatokat végzik majd a tesztelés során. Minden adatot megosztanak egymással, és abban bízik mindenki, hogy a profi körülmények, de ugyanakkor családias hangulatban, versenyteher nélkül a lehető legeredményesebben zárjuk a kétnapos gyakorlást.

Gyulay Zsolt: „Akár megismételhető a tavalyi csoda…”

Nagyon sokan bíznak abban, hogy a szlovák futamon látott forma alapján Michelisz Norbert képes újra csodát tenni a Hungaroringen, a WTCC idei negyedik futamán. 2011-ben a második, míg tavaly az első helyen végzett a lelátókat zsúfolásig megtöltő magyar szurkolók előtt, így az idén már gyári Hondával versenyző pilóta újabb sikerében reménykedik Gyulay Zsolt, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke és a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

„Már az is fantasztikus eredmény, amit Norbi és a Zengő Motorsport eddig elért, de én bízom abban, hogy a Honda gyári autójával képes lesz ismét maradandót alkotni ezen a hétvégén is. Norbit akaratereje, szorgalma, ugyanakkor udvariassága és kiváló eredményei ellenére tapasztalható szerénysége már eddig is példaképpé emelte az autósportot kedvelők szemében. A jegyeladási adatok alapján ismét telt ház várja majd a versenyzőket és a csapatokat, éppen ezért nagyon várom, hogy immár gyári támogatású pilótaként guruljon ki a Hungaroring aszfaltjára, ahol akár megismételhető lesz számára a tavalyi csoda. Ráadásul ott térhet vissza Norbi a győztesek útjára, ahol a magyar autósport egyetlen világbajnokát a saját bevallása szerint is a legnagyobb szeretet fogadja” – fogalmazott Gyulay Zsolt, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke, a Hungaroring Sport Zrt elnök-vezérigazgatója.