Havon hasítanak az újonc ralin

Egy, a Rali Világbajnokságban teljesen új, de a ralirajongók által igencsak ismert és kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a hétvégén. A koronavírus járvány miatt törölt Svéd Rali helyett a nagyon havasnak ígérkező Északi-sarki Finn Rali, eredeti nevén Arctic Rali Finnland, következik a hétvégén. Finnország ily módon két versennyel is képviselteti magát a világbajnokságban az idei évben. A mostani télies-fagyos ralit egy enyhe nyári Finn Rali váltja majd július végén, augusztus elején.

Amber-Eszaki-sarki-Rovanpera

A svédek a zártkapus verseny miatti jegybevétel kiesés folytán nem rendezik meg a futamukat, amire azonban a finnek lecsaptak. Igazi kuriózum ez a rajongóknak, még akkor is, ha nézők nélkül kerül ez az extragyors rali megrendezésre. Végre ismét olyan jelenetek szemtanúi lehetünk, amelyek régen a Svéd Ralit jellemezték. Várhatóan hatalmas hófalak között szegecses gumikkal száguldanak majd az autók a nagyon gyors és látványos klasszikus téli szakaszokon. Nem ez az első év, hogy a Svéd Rali hiányzik a versenynaptárból, de mivel nagyon kedvelt a résztvevők körében, biztosan vissza fog térni régi fényében, csak éppen északabbra a szokásostól.

A hétvégi futam népszerűsége miatt egy sor más versenysorozatban induló északi pilóta is rajthoz állt már itt korábban. Valtteri Bottas, Kimi Raikkönen és Mika Hakkinen is volt már az indulók között. Volt, aki többször is rajthoz állt itt.

A világbajnokságban debütáló Északi-sarki Finn Rali az északi pilótáknak kedvez. Így bármennyire is Sebastien Ogier vezeti a ponttáblát, az északi pilóták, azon belül is a finnek nagy előnyben lesznek. Kalle Rovanpera most talán kimutatja a foga fehérjét és behúzza első győzelmét a világbajnokságban. Nagy durranás lenne ez az ifjú titántól, de nem az a kérdés, hogy tud-e nyerni raliversenyt, hanem inkább az, hogy mikor. Elbíznia magát mégsem szabad. Bár eddig ez a helyszín nem szerepelt még a világbajnokságban, több, jelenleg is aktív pilóta vett már részt korábban az Arctic Lapland Ralin.

 Amber-Eszaki-sarki-taj

Ha nyer a hétvégén a Toyota tinédzser pilótája, akkor elnyerheti a csapatfőnöke által korábban elnyert címet. Vagyis ő lehet a legfiatalabb ralipilóta, akinek sikerült egy rali világbajnoki versenyen győzedelmeskednie. A 2020-as Arctic Rally Laplandon Harri Rovanpera fia állhatott a dobogó tetejére, de akkor az még nem volt világbajnoki futam. Az alapok megvannak, a többi már a finn tehetségen múlik.

„Tudom, hogy Kalle nagyon erős. Ha nem is sikerül ezen a héten, akkor is az az erős gyanúm, hogy idén megtörténik. Így fel vagyok készülve arra, hogy elveszítem ezt a rekordot. Talán még várom is.” – szögezte le Jari-Matti Latvala a Toyota csapatvezetője.

Nem szabad elfeledkeznünk egy másik nagy ralis család most debütáló tagjáról sem. Petter Solberg 19 éves fia, Oliver, egy Hyundai i20 Coupe WRC volánja mögött mutathatja meg, hogy mire is képes a világbajnokság mezőnyében. Elméletileg nem lesz nehéz dolga, hiszen havon szeret legjobban autózni és az egy hónappal ezelőtti Arctic Ralin – ami egyben a Finn nemzeti bajnokság nyitóversenye volt – is elindult. Egy kis nehezítést azért kapott a debütáláshoz. A navigátora ugyanis nemrég pozitív lett koronavírusra, így gyorsan új navigátor után kellett néznie.

Craig Breen is kapott egy autót a Hyundaitól, hogy a tavaly szeptemberi Észt Ralin megszerzett második helyét követően ismét kipróbálhassa magát.

A rali

A havas-jeges verseny központja Rovaniemiben lesz berendezve. Pénteken kezdődik a verseny a shakedownnal reggel, majd a délutáni és esti szakaszokon lendül bele a mezőny. Szombaton három szakaszt teljesít a mezőny kétszer Rovaniemi környékén. Vasárnap a Power Stage-el ér véget a rali, ahol bónuszpontokat szerez az ott célbaérő első öt helyezett.

A 2021-es Északi-sarki Finn Rali három napon át tart, s a 10 gyorsasági szakasz 251,08 km-t tesz majd ki.

Forrás: facebook.com/amberprkft/