Harc a fieszta árnyékában

 Amber-Argentin_Rali-por

A ralis mezőny márciusban már járt az amerikai kontinensen, Mexikóban, s most, majd két hónappal később visszatérnek ide a csapatok, de ezúttal Dél-Amerikába, az argentin pampákra. Ez egy nagyon kedvelt helyszíne a világbajnokságnak, ahová rengeteg latin-amerikai néző érkezik, s ahol a hangulat fesztiváli. Kempingeznek, esznek-isznak, mulatnak a rajongók az arra haladó versenyautók szomszédságában.

Logisztika szempontjából a versenynaptár idén is nagy terheket ró a csapatokra. A márciusi Mexikó Ralit követően Korzika következett, hogy aztán április végén visszautazzanak a résztvevők az amerikai kontinensre, az Argentin Rali helyszínére. Ez a rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. A zord hegyekkel tördelt végtelen pampákat lágy tóvidék követi, s ez három különböző megmérettetést ró a versenyzőkre. Tavaly elég sokat változtattak a már megszokott útvonalon, amelybe rég nem használt gyorsasági szakaszok kerültek vissza. Idén viszont alig változott az útvonal.

 Amber-Argentin_Rali-Tanak

Argentínára mindig is jellemzőek voltak a terjedelmes, 50 km-t is meghaladó szakaszok. 2015-ben a verseny 12 szakaszából négy (!) maratoni hosszúságú volt. Idén a verseny 18 szakaszából két igen hosszú szakasz is helyet kapott (szemben a tavalyi eggyel): Amboy/Yacanto (33,58 km) és a Cuchilla Nevada – Rio Pintos (41,49 km), s mindkettőn kétszer is végigmegy a mezőny.

A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén nem várható komoly esőzés a rali ideje alatt. A korábbi években viszont a nagy esőzések miatt jókora kihívással kellett a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a szokásosnál a heves zivatarok következtében.

 Amber-Argentin_Rali_2017-Neuville

Az elmúlt két évben Hyundai autóval versenyző pilóta ért célba elsőként Argentínában. 2016-ban Hayden Paddon, tavaly pedig az a Thierry Neuville állhatott fel a dobogó tetejére, aki akkor jó formában kezdte a tavaszt. A Korzika Ralin megszerzett győzelmét követően a belga pilóta a távoli Argentínában is behúzta az első helyezést. Igaz, nem ment könnyedén, hiszen az utolsó gyorsasági szakaszon sikerült csak utolérnie és megelőznie a fordos Evanst és mindössze 0,7 másodperces előnnyel győzött. Evans így kénytelen volt beérni a fájdalmas második helyezéssel. A dobogóra még Evans csapattársa, Ott Tanak fért fel.

Tanaknak elég jól indult az első éve a Toyotával. Az észt pilóta jelenleg az egyéni ponttábla harmadik helyén áll a két nagy rivális – Ogier és Neuville – mögött. Monacóban és Korzikán is ezüstérmes lett, s most ez szeretné meglovagolni. Mindenki másnál több gyorsasági szakaszgyőzelme van és ezt végre szeretné győzelemre váltani. A címvédő Sebastien Ogier 12 szakaszgyőzelmével áll szemben az ő 18 győzelme. „Nagyon jól érzem magam a kocsiban a szardíniai tesztek után. Az utak szárazról nedvesre fordultak a teszt során és az útfelszín pont ilyen darabos lesz (Argentínában is), így tehát pont olyan körülmények között teszteltünk, amilyenekre szükség volt ahhoz, hogy jól felkészüljünk Argentínára. Nagyon elégedett vagyok a fejlesztésekkel, amelyeket az autón végrehajtottunk, s most már nagyon szeretném látni, hogy hogyan versenyzünk a többiekhez képest.” – nyilatkozta Tanak, akinek azért nincsenek illúziói a versennyel kapcsolatban. Tavaly az első reggel brutálisan nehéz volt, a köves utak egy sor éllovas álmait tették tönkre.

Ami pedig a címvédő világbajnokot illeti, számára az idei szezon jobban indult, mint a 2017-es. Második évében az M-Sporttal jobban összeszokott a Forddal, szemmel láthatólag jól megy neki a versenyzés. Az idei négy raliból hármon ért célba elsőként, s a hétvégén sem lehet más a francia célja, mint az aranyérmes helyezés.

A rali

A 2018-as Argentin rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 360,61 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1383,62 km. A rali főhadiszállását ezúttal is Buenos Airestől 700 km-re észak-nyugatra, a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be.

Az útvonal alig változott 2017 óta. A nézőknek ismét kedveznek a szervezők. Csütörtök este Cordoba helyett a Villa Carlos Paz belvárosában rendezett esti szuperspeciális szakasszal nyit a rali. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen. Pénteken és szombaton a délelőtti történések a Villa Carlos Paz témaparkban fejeződnek be 2-2 megtett körrel.

A második nap során a mezőny nyugat felé veszi az irányt a Punilla Völgybe. A vasárnapi zárónapon a csapatok a holdbéli tájra emlékeztető Traslasierra hegyekbe látogatnak el. Itt ismét útba ejtik a klasszikus gyorsasági szakaszokat, az El Cóndort és a Giulio Cesarét. Változás, hogy ezeken idén a tavalyi iránnyal ellentétesen megy majd végig a mezőny.

Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.

Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei:

2017                  Thierry Neuville (Hyundai)

2016                  Hayden Paddon (Hyundai)

2015                  Kris Meeke (Citroën)

2014                  Jari-Matti Latvala (Volkswagen)

2013                  Sebastien Loeb (Citroën)

2012                  Sebastien Loeb (Citroën)

2011                  Sebastien Loeb (Citroën)

2009                  Sebastien Loeb (Citroën)

2008                  Sebastien Loeb (Citroën)

2007                  Sebastien Loeb (Citroën)

2006                  Sebastien Loeb (Citroën)

2005                  Sebastien Loeb (Citroën)

2004                  Carlos Sainz (Citroën)

2003                  Marcus Grönholm (Peugeot)

2002                  Carlos Sainz (Ford)

2001                  Colin McRae (Ford)

2000                  Richard Burns (Subaru)

1999                  Juha Kankkunen (Subaru)

1998                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1997                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1996                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1995                  Jorge Recalde (Lancia)

1994                  Didier Auriol (Toyota)

1993                  Juha Kankkunen (Toyota)

1992                  Didier Auriol (Lancia)

1991                  Carlos Sainz (Toyota)

A világbajnokság állása a Korzika Rali után:

Pilóták

  1. Sebastien Ogier (FRA)                       M-Sport WRT                              84 pont
  2. Thierry Neuville (BEL)                       Hyundai WRT                              67 pont
  3. Ott Tanak (EST)                          Toyota Racing WRC                   45 pont
  4. Andreas Mikkelsen (NOR)               Hyundai WRT                              41 pont
  5. Kris Meeke (GBR)                          Citroen WRT                               36 pont
  6. Esapekka Lappi (FIN)                         Toyota Racing WRC                   36 pont
  7. Jari-Matti Latvala (FIN)                     Toyota Racing WRC                   31 pont
  8. Dani Sordo (ESP)                          Hyundai WRT                              30 pont

Gyártók

  1. Hyundai WRT                            111 pont
  2. M-Sport WRT                            107 pont
  3. Toyota Racing WRC                             93 pont
  4. Citroen WRT                              81 pont

 

(Forrás: Amber PR)