civic_210120_1441_DSC_7571

Egy őszinte benzines – Honda Civic 1.5 SPORT PLUS teszt

Spread the love

2015 óta velünk van a tízedik generációs Civic, és idén érkezik a váltás. Nyugdíjazása előtt, a jelenleg kapható legerősebb és legsportosabb változatot vezettük.

Szöveg: Dóka Attila
Fotó: Juhász Melinda

Éhes ragadozómadárként csaptunk le a lehetőségre, hogy egy megüresedett időpontot kihasználva, beugorhassunk ebbe a Civicbe. Hiszen ki ne akarna még utoljára egy kicsit brute-force-módon tekeregni a városban, az elektromos korszak hajnalán? Ráadásul egy olyan autóban, amely külseje alapján, átalakítás nélkül elindulhatna a Halálos Iramban – filmek illegális versenyein. Bár sokan morogtak az autó debütálásakor a túlzó dizájn miatt, mondván, ez a sok funkciótalan vájat, meg mélyedés ugyan minek, de mára az aktuális Civic igazi bad-ass-verda lett. Olyan, mint a gimik vagánya, aki a bukások miatt kicsit túlkoros, és még a ballagásra sem köt nyakkendőt, de mégis ő a menő. Az egész tesztút alatt igyekeztünk jól feltankolni a Honda utcai harcos-szellemiségével, mert az utód a képek alapján jóval szolidabb lesz. De haladjunk sorban.

civic_210120_1450_DSC_7640

A küszöbön ülve

Milyen jól tette a Honda, hogy kipakolta a benzintankot az első ülés alól. Így végre a márka sportos imidzséhez méltó módon szinte a küszöbbel egy magasságban ülünk. Be is villant rögtön egy régi emlékem Viktor barátom 1000 éves, harmadik generációs Prelude – jéről, aminek alacsony építési módja először szembesített engem a sportautós életérzéssel. Nem tudom, mit hoz a jövő, de ebben a Civicben még ott vannak ezek a gének, az biztos. Manapság, ebben a magasles-szerű, SUV-őrületben kell majd egy pár perc a beszállás után, amíg az agyunk feldolgozza a perspektívát, de utána nem is igen akaródzik majd többet kiszállni.

civic_210120_1549_DSC_1155

No Hybrid, just petrol & turbo

A start gomb megnyomása után egészséges hanggal ébred fel a négyhengeres erőforrás, ami a turbónak köszönhetően 182 lóerőt teljesít. Jó hír, hogy autónk a külvilág számára is jelzi a potenciált: hátul, a műdiffúzor felett, középen, két hangsúlyos kipufogóvéggel hívja fel magára a figyelmet. Látványos ez is, csakúgy, mint minden apró részlet ezen a merész kompakton. Persze a teljesítményleadáson érezni az EU szorító kezét, de ne aggódjon senki: amikor kell, könnyen előhívható az erő. Maximum az lehet furcsa, hogy autónk egyáltalán nem hozza a turbós manírokat, sokkal inkább egy lineárisan erősödő, sportos kétliteres szívó motort idéz. Ez a tulajdonság pedig az autó köré kreált, mindenféle faktumot nélkülöző, egy hét alatt íródott mondavilág alapján megidézi a pörgős Civic motorok szellemét. Civic VTI, S2000, szóval értik, ugye? Ráadásul a kormányzás is pontos és direkt. Ha pedig a középkonzolon elhelyezett gombbal felkeményítjük a gátlókat, gyakorlatilag megszűnik a karosszéria dőlése, és pattogós, ültetett futárautóvá válik az alapból egészen komfortos Civic. És ha mindez nem győzött volna meg mindenkit arról, hogy miért instant get az országúti harcos, turbós Civic, akkor kijátszom a legnagyobb adut, a mennyei sebességváltót. Bevallom, nem tudom, mitől ennyire precíz ez a szerkezet, de működtetése már magában is élmény. Ha majd végleg elsöpör mindent az elektromos vihar, akkor a V8, V6 és sorhat (najó, a V10 és sorötös is oké) mellett ezek a világbajnok váltóművek fognak nagyon hiányozni. Egyszerűen nem lehet megunni! Még akkor sem, mikor már agybajt kapnánk a dugóban. A karunk csak pihen a széles kartámaszon, és fáradság nélkül pakoljuk a fokozatokat, és hallgatjuk a precizitás kattogó hangjait.

civic_210120_1538_DSC_7657

Beszélhetünk róla

Mármint a belső térről, meg az infotainmentról, mert így szokás. Bár lefogadom, aligha ezekért fogja ezt a verziót választani bárki is. Azért annyit mindenképp mondjunk el, hogy a beltér kellemes és tágas, az első ülések pedig egyenesen kiválóak, és alapvetően az egész műszerfal elég ízléses. A minőségérzet teljesen rendben van. Kritikát alapvetően két dologgal szemben fogalmaznék meg – így a váltás előtt szinte teljesen feleslegesen: Egyrészt úgy vélem, a kormány közepén a burkolat lehetne kicsit finomabb, puhább anyag, mivel a szélein az éles felület, a küllők közé nyúlva zavaró. A másik az infotainment lassúsága. Kicsit vicces, milyen tempóban jeleníti meg a navigáció a grafikát. Tudom, ez utóbbival sok újdonságot nem mondtam, hiszen régi slágertéma az autóval kapcsolatban, a középső kijelző felbontása és sebessége. Úgyhogy ennyit is erről. Maga a navigáció amúgy használható, sőt, a műszerfalon is megjeleníthetőek az iránymutató nyilak. Nekem ennyi bőven elég. Hasonlóan a Type R –hez, itt is van bőven más, ami szórakoztatja majd az embert.

civic_210120_1554_DSC_7723

Miért nem előbb?

Annak idején, az első generációs Skoda Octavia RS – em 180 lóerős volt, és hasonlóan a Civichez nagyon szerethető autó volt. Persze messze nem volt ilyen precíz szerkezet (főként a karosszéria merevsége volt gáz), a párhuzam most leginkább a hasonló teljesítmény, és a szándékos sportosság miatt adódik. Ami viszont egyenesen döbbenetes, hogy emlékeim szerint az RS 9,7 liter alatt sosem fogyasztott átlagban százon. A Civic hasonló teljesítménnyel és jóval merevebb, karosszériával 7,2 litert fogyasztott a tesztút során. Persze, nem a csúcsforgalomban gyötörtem végig, de szinte mindennap jártam Budapest belvárosában is, és a várostól nem messze hajtotta álomra szemét. Kár, hogy autógyáraink nem mentek rá picit előbb erre a fogyasztás-témára! Úgy tűnik a szükség tényleg nagy úr.

civic_210120_1445_DSC_7609

Összegzés

Igazi, vezetési örömöt nyújtó autó a 182 lóerős, ferdehátú Civic. Erős, precíz, és az egyik legjobb váltóművel van felszerelve, ami kapható. A karosszéria ízlés dolga, de az biztos, hogy nagyon üdítően hat. Az éremnek igazából nincs másik oldala, hiszen a teljesítményhez képest kifejezetten baráti a fogyasztása. A Sport Plus modellért jelenleg 8 869 000 Ft –ot kér el a Honda, ami nem kevés, de látva azt, hogy a Jazz 7 239 00 Ft –ról indul nem tűnik soknak. Viszont ez a modell a használtautó piacon is szuper lehetőség lehet majd mindenki számára, aki egy igazi élményt nyújtó, az átlagból kilógó, családi, elsőkerekest keres. Már, ha valaki majd meg akar tőle válni.

Adatok:

Hossz/szél./mag.: 4518/1799/ 1434 mm
Lökettérfogat: 1498 cc
Max. teljesítmény: 182 LE / 5500
Max. forgatónyomaték: 240 Nm / 1900 – 5000
Gyorsulás (0-100 km/h): 8,3 s
Végsebesség: 220 km/h
Alapár (Sport Plus): 8 869 000 Ft

Comments are closed.