Bemutatkozik a BMW M4 DTM idei csapata

A BMW M4 DTM versenyautók hatosfogata vadonatúj fényezésekkel, újragondolt aerodinamikai megoldásokkal és változatlan motorsport-partnerekkel vág neki a Német Túraautó Bajnokság idei tíz versenyhétvégéjének.

P90296373-munich-ger-8th-march-2018-dtm-overview-graphics-2018-season-line-up-drivers-cars-teams-2121px

A 2018. május 5-i hétvégén elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) idei versenyszezonja, amelynek tíz hétvégéjén az Augusto Farfus, Bruno Spengler, Joel Eriksson, Marco Wittman, Philipp Eng és Timo Glock alkotta szextett száll versenybe a sorozat pilóták, csapatok és gyártók közötti bajnoki címeiért. A módosított versenyszabályzat értelmében a versenyautók leszorítóereje és légellenállási együtthatója idéntől jelentős mértékben csökken, miközben a lemezek alatt dolgozó járműtechnológia változatlan marad. A BMW M GmbH legendás trikolor árnyalatát modern karosszéria-fényezések értelmezik újra.

A BMW M4 DTM versenyautók pilótái és partnerei

A BMW Motorsport hosszú távú partnerei 2018-ban is a bajor prémiumgyártó pilótái, csapatai és versenyautói mögött állnak. A kanadai Bruno Spengler a 7-es rajtszámot viselő BMW Bank M4 DTM versenyautóval, míg a brazil Augusto Farfus a 15-ös rajtszámú Shell BMW M4 DTM géppel tér vissza a zárt aszfaltcsíkokra. A DTM kétszeres bajnokává koronázott Marco Wittmann BMW Driving Experience M4 DTM versenyautója a 11-es rajtszámot viseli, honfitársa, a szintén német Timo Glock pedig a 16-os rajtszámmal kitüntetett DEUTSCHE POST BMW M4 DTM versenyautó volánja mögött foglal helyet.

Újoncként mutatkozik be a csapatban az osztrák Philipp Eng és a svéd Joel Eriksson párosa: a huszonnyolc esztendős Eng a 25-ös rajtszámú SAMSUNG BMW M4 DTM versenyautóval, míg a mindössze tizenkilenc éves Eriksson a Puma és a BMW Lifestyle logóival díszített, 47-es rajtszámú géppel gurul fel a rajtrácsokra. Augusto Farfus, Marco Wittmann és Timo Glock a BMW RMG csapat színeiben, Bruno Spengler, Joel Eriksson és Philipp Eng pedig a BMW RBM csapat égisze alatt autózik majd. A BMW Motorsport hivatalos szponzorai és beszállítói között az Amplus, az Akrapovič, a BMW M Performance Parts, az H&R, a MAHLE, a ZF, a Zollner, a Puma hivatalos beszállítójaként pedig az Oakley is feltűnik idén.

Különbözőek, mégis egyek: a BMW M4 DTM versenyautók karosszéria-fényezései

Hagyomány és innováció találkozása: erről szólnak a BMW M4 DTM versenyautók 2018-as karosszéria-fényezései, amelyek a BMW M divízió ikonikus zászlójának színeit értelmezik újra, modern köntösbe csomagolva. A világoskék, sötétkék és piros árnyalatok már az 1970-es években feltűntek a zárt aszfaltcsíkokon diadalmaskodó BMW versenyautókon, a lényeg pedig az elmúlt közel fél évszázadban sem változott: a trikolor matrica mind a mai napig egyet jelent a versenypályákon aratott abszolút győzelmekkel és az újabbnál újabb rekordokkal.

2018-ban a BMW M GmbH logójának három árnyalata izgalmas, új formákban, a tökéletes láthatóság érdekében elvonatkoztatott motívumok képében lendül mozgásba a Német Túraautó Bajnokság futamain. A karosszéria-fényezések tökéletesen illeszkednek a BMW M4 DTM versenyautók kialakításához, miközben kiképzésükkel és a színek elrendezésével a motorsport lélegzetelállító lendületét idézik. A motorháztető vezetőoldali felére például egy egységes, matt fekete sáv került fel, amely megvédi a pilótákat a karosszérián visszatükröződő fényektől, ék alakjával pedig a maximális teljesítményre sarkall.

„Amikor először megláttam az idei versenyautóm fényezését, elállt a lélegzetem” – mondta Marco Wittmann. „Óriási megtiszteltetés, hogy a BMW M divízió klasszikus színeiben versenyezhetek, a világoskék, a sötétkék és a piros árnyalatok egysége számomra egyet jelent a ’80-as és ’90-es évek motorsport-sikereivel. Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy idén egy újabb fejezettel gazdagítsam ezt a sikertörténetet a DTM-ben” – tette hozzá a sorozat kétszeres bajnoka.

Még kevesebb leszorítóerő és még alacsonyabb légellenállás

A 2018-as szezon kezdetére a Német Túraautó Bajnokság versenybírói egy igen lényeges ponton módosították a sorozat szabályrendszerét. A BMW Motorsport tervezőmérnökei ennek értelmében átfogó változtatásokat hajtottak végre a BMW M4 DTM versenyautók karosszériáján, hogy a nagyteljesítményű gépek leszorítóereje a 2017-es érték egyharmadával csökkenjen. A módosítások leginkább „a kevesebb néha több” mottóval jellemezhetők, a kisebb leszorítóerőnek és a minden korábbinál alacsonyabb légellenállásnak köszönhetően ugyanis a versenyautók még gyorsabbak lesznek, még nagyobb végsebességet érhetnek el, irányításuk pedig még inkább a pilóták kezébe kerül.

Az első lökhárító két oldalán idéntől már nem kettő, csupán egy légterelő elem található, új az első koptató, a nagyméretű küszöbelem egyszerűbb és áramvonalasabb lett, illetve eltűntek a hátsó kerekek mögé illesztett légterelő lapok. A versenyautók hátsó kialakításán szinte semmi nem változott, a légellenállás csökkentése érdekében azonban néhány apró ponton módosítottak a mérnökök. A végeredmény egyszerű: a kisebb leszorítóerő és az alacsonyabb légellenállás nagyobb versenypályás tempó elérését teszi lehetővé. 2018-tól már csupán egy spirálrugó dolgozik az első kerekek mögött, a BMW M4 DTM versenyautó így fékezéskor még intenzívebb kontrollt igényel a pilótáktól.

A kevesebb leszorítóerőnek és az alacsonyabb légellenállásnak hála, mostantól minden kanyar, ív és ráfordító előtt korábban kell fékezniük a pilótáknak, az íven tartáshoz így hosszabb kormánymozdulatra, nagyobb erőkifejtésre és több koncentrációra lesz szükség. „Izgatottan várom a 2018-as szezon rajtját. A kevesebb leszorítóerő több vezetési szabadságot kínál, amelynek köszönhetően még inkább kitolhatjuk a technika határait. Nem csupán nekünk, pilótáknak, de a mérnököknek is izgalmas lesz, hogy megtalálják a tökéletes beállításokat” – fogalmazott Bruno Spengler.

Több mint 500 lóerő a motorháztető alatt

A 2017-es változtatások széleskörű alkalmazása után idén a tervezőmérnökök nem nyúlhattak hozzá érdemben a DTM versenyautók erőforrásához és hajtásláncához, a BMW Motorsport így ezúttal csupán prémium szintű technológiai partnere, a Shell oldalán tökéletesítette az erőforrás kenési megoldásait. A P66/1 kódszámú, 4,0 liter hengerűrtartalmú V8-as benzinmotor maximális teljesítménye továbbra is több mint 500 lóerő, a szénszálból készült féktárcsákat pedig ezúttal is erősebb, tartósabb féknyergek szorítják össze. A BMW V8-as benzinmotorja összeszerelve hozzávetőlegesen nyolcszáz különböző alkatrészből áll, a motortérben pedig egyidejűleg mintegy négyezer alkatrész dolgozik. Az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát egy hatsebességes szekvenciális váltó továbbítja a hátsó tengely felé, a fokozatok között a pilóta a kormány mögötti pneumatikus váltófülekkel kapcsolgathat. A tizenegy áttétel lehetővé teszi, hogy a BMW versenymérnökei a motor jelleggörbéje és az adott versenypálya karakterisztikája szerint minden egyes járműbeállításnál újrahangolják a váltót. A BMW M4 DTM versenyautók 2,6 másodperc alatt gyorsulnak fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük körülbelül 285 km/óra.

Megkezdődtek a szezon előtti hivatalos tesztek

2018 márciusának első napjaiban a Német Túraautó Bajnokság gyártói, csapatai, tervezőmérnökei, szerelői és pilótái az olaszországi Vallelunga versenypályán kezdhették meg a szezon előtti tesztelést, meglehetősen mostoha időjárási körülmények közepette. A háromnapos felkészülés azonban még így is kiváló lehetőségeket kínált arra, hogy a gyártók valós körülmények között teszteljék és finomhangolják az idén rajtrácsra gurítandó technikákat.

„A hónapokon át tartó, hosszú tervező- és fejlesztőmunka utáni első tesztelés mindig különleges. Ilyenkor jönnek ki a technika valós adatai és a versenyautó viselkedése is ekkor realizálódik bennünk” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója. „A BMW M4 DTM versenyautók új karosszéria-fényezései fantasztikusan sikerültek, és az olaszországi tesztelés is kiváló visszajelzésekkel zárult. Az itt megszerzett eredményeken még tovább dolgozunk, hogy tökéletesen felkészüljünk a májusi rajtra” – tette hozzá.

„Az első benyomásom azonnal az volt, hogy a kevesebb leszorítóerő ellenére is megmaradt az autó stabilitása” – folytatta Marco Wittmann. „Jóllehet, egyre nagyobb a kihívás, de minden megtett kilométerrel, kanyarral és körrel felkészültebbek leszünk. A következő teszt áprilisban vár ránk a Hockenheimringen, várhatóan teljesen más időjárási körülmények közepette, így új oldaláról ismerhetjük majd meg a BMW M4 DTM versenyautó viselkedését” – nyilatkozta a német klasszis.

A 2018-as Német Túraautó Bajnokság versenyhétvégéi:

  • 2018. május 4-6.: Hockenheimring (Németország)
  • 2018. május 18-20.: Lausitzring (Németország)
  • 2018. június 1-3.: Hungaroring (Magyarország)
  • 2018. június 22-24.: Norisring (Németország)
  • 2018. július 13-15.: Circuit Park Zandvoort (Hollandia)
  • 2018. augusztus 11-12.: Brands Hatch (Nagy-Britannia)
  • 2018. augusztus 24-26.: Misano World Circuit Marco Simoncelli (Olaszország)
  • 2018. szeptember 7-9.: Nürburgring (Németország)
  • 2018. szeptember 21-23.: Red Bull Ring (Ausztria)
  • 2018. október 12-14.: Hockenheimring (Németország)