Az Audi szén-dioxid programjának egy éve: járművenként potenciálisan 1,2 tonnával csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás

 

A termékkínálat elektromos alapokra helyezésének következetes folytatása azt jelenti, hogy a szén-dioxid kibocsátás nagy részéért már nem az autók kipufogórendszere felel, hanem a beszállítói lánc és az anyagellátáshoz kapcsolódó gyártási folyamatok. Ezért az Audi a beszállítóival közösen olyan intézkedések kidolgozásán munkálkodik, amelyek már ebben a fázisban hatékonyan segítenek a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében. A „Szén-dioxid program” fókuszában a gyártás során használt, különösen energiaigényes anyagok állnak, mint amilyen például az alumínium, az acél és az akkumulátor alkatrészei.

 

A beszállítókkal lebonyolított 30 workshop során eddig 50 intézkedés született, amelyek alkalmazásával lehetőség nyílik az egy autóra jutó szén-dioxid 1,2 tonnával történő csökkentésére. A szén-dioxid kifejezetten jelentős csökkentésére van lehetőség a zárt anyagáramú folyamatok esetében és a másodlagos anyagok felhasználásának növelése területén illetve hatalmas potenciál rejlik a műanyag elemek esetén az újrahasznosított alapanyag illetve a zöld áram használatában is. A jövőbeni rendeléseket illetően az Audi szándéka az, hogy megegyezzen a beszállítókkal ezen intézkedések alkalmazásáról. Az intézkedések teljes hatályba lépése 2025-től várható. A zöld áram használata már 2018-tól kulcsfontosságú eleme volt a nagyfeszültségű akkumulátor cellák gyártóival történő beszállítói szerződések megkötésénél. A vállalat életciklus analízis segítségével kielemezte ezeknek az intézkedéseknek a hatékonyságát és független harmadik féllel hitelesíttette azokat. Az Audi tervei között szerepel, hogy a következő évben további műhelymunkák keretében keresi az egyéb kiaknázható lehetőségeket. Az átfogó program a közvetlen beszállítók mellett az albeszállítók körét is magában foglalja.

Bernd Martens, az Audi AG igazgatótanácsának a beszerzés és IT területekért felelős vezetője így nyilatkozott: „Már a „Szén-dioxid program” első évében 50 konkrét intézkedést azonosítottunk partnereinkkel, amelyek hozzájárulnak vállalatunk következetes dekarbonzációjához. Ezzel együtt nagyobb átláthatóságot teremtünk a beszállítói láncon belül.”

Első lépésként az Audi az alumíniumra összpontosít, hiszen ennek az előállítása rengeteg energiát igényel. Az Audi számos innovációval állt elő, hogy ezen a területen előrelépést érjen el.

2017-ben az Audi bevezette az úgynevezett alumínium zártláncot neckarsulmi üzemében. Az alumínium lemezek megmunkálása során keletkező levágott, maradék részek közvetlenül visszakerülnek a beszállítóhoz, ahol azokat előkészítik és újra feldolgozzák. Az Audi pedig az így készült új alumínium lemezeket használja a gyártás során. Ezzel az eljárással egyedül 2018-ban közel 90 000 tonnával csökkentette az Audi a szén-dioxid kibocsátását. A jövőben az Audi más üzemekre is kiterjeszti a Neckarsulmban alkalmazott alumínium zártláncot.

Az erőforrások gazdaságos felhasználása szempontjából az Audi jelenleg is vizsgálja annak a lehetőségét, hogy növelje a másodlagos alumíniumból készült alkatrészek arányát. Ezen kívül a vállalat igyekszik közvetlen beszállítói figyelmét a megújuló energiaforrások használatára irányítani az alkatrészek gyártása kapcsán illetve az albeszállítók szintjén is.

 

Az Audi megköveteli az akkumulátor cellák beszállítóitól, hogy a cellák gyártásához zöld energiát használjanak. Ez az előírás állandó és kötelező eleme minden, nagyfeszültségű akkumulátor cella beszállítására vonatkozó új rendelésnek. A megrendelés leadása előtt a beszállítóknak egy megfelelő zöld energia koncepciót kell benyújtaniuk.

 

Az Audi vállalja, hogy teljesíti a párizsi klímacélok eléréséhez szükséges hozzájárulást. A vállalat folytatja az önmaga által felállított, ambiciózus munkaterv megvalósítását, amely elképzelés teljes szén-dioxid semleges működést tűzött ki célul 2050-re. Ennek eléréséhez az Audi az értéklánc elejéről indulva 30, a beszállítókkal közös műhelymunkát szervezett 2018. óta és összesen 50 intézkedést határozott meg, amelyek egy autóra vetítve potenciálisan 1,2 tonnával csökkentenék a szén-dioxid kibocsátását.