Az argentin murván a sor

A márciusi mexikói megmérettetést követően a ralis csapatok visszatérnek Dél-Amerikába, hogy ezúttal az argentin szurkolókat kápráztassák el ölre menő versengésükkel. A hétvégi helyszínt nagyon kedvelik a csapatok, nem csak az útvonal, hanem a rajongók miatt is. Sok latin-amerikai néző látogat ki, s garantált a fesztiváli hangulat. Kempingeznek, esznek-isznak, mulatnak a nézők az arra haladó versenyautók árnyékában.

Amber-Argentin_Rali-por

Logisztika szempontjából a versenynaptár idén is nagy terheket mér a csapatokra. A márciusi Mexikó Ralit követően a csapatok visszatértek Európába, Korzikába. Ezután április végén ismét el kellett utazniuk az amerikai kontinensre, az Argentin Rali helyszínére. Az legalább a szervezők eszébe jutott, hogy az idén debütáló Chile Rali kedvéért ne kelljen még egyszer visszatérni, hanem Argentína után következik a sorban, majd májusban.

Bár nagyon kedvelt, ez a rali mindig is nagyon nehéz gyorsasági szakaszairól volt híres. A zord hegyekkel tördelt végtelen pampákat lágy tóvidék követi, s ez három különböző megmérettetést ró a versenyzőkre. Argentínára ráadásul mindig is jellemzőek voltak a terjedelmes, 50 km-t is meghaladó szakaszok. 2015-ben a verseny 12 szakaszából négy (!) maratoni hosszúságú volt. Idén már nincsenek ilyen hosszú szakaszok, de azért helyet kapott két 30 km körüli szakasz is (Amboy/Yacanto és a Cuchilla Nevada/Characato), amelyeken kétszer is végigmegy a mezőny.

 Amber-Argentin_Rali

A hétvégi ralira jellemző, hogy az a pilóta számíthat sikerre, aki a gyorsaság mellett sérülések nélkül át tudja verekedni magát a legnagyobb kihívást jelentő szakaszokon. Egyelőre idén nem várható komoly esőzés a rali ideje alatt. A korábbi években viszont a nagy zivatarok miatt jókora kihívással kellett a pilótáknak szembenézniük. A folyók, amelyeken át kell majd kelniük, mélyebbek és szélesebbek lehetnek a vártnál az itt szokásos heves felhőszakadások következtében.

2018-ban Ott Tanak első győzelmét szerezte meg Argentínában a Toyotával. S mivel az idei murvás Mexikó Ralin második lett, a hétvégén is szép eredmény várható tőle. Mexikóban kedvezőtlen helyről vágott neki a ralinak az észt pilóta, mivel ő vezette az egyéni ponttáblát, emiatt neki kellett elsőként rajtolnia. Szörnyen rossz útviszonyok várták a Toyota pilótáját. Az utolsó napon azonban 30 fok feletti hőmérsékletben is megtartotta a második helyezését, ami ilyen előzmények után nagyszerű eredmény volt. Azon a hétvégén Tanak és a harmadik helyezett Elfyn Evans volt az egyetlen élvonalbeli pilóta, akik nem küszködtek autójuk meghibásodásával. Evans nagyon balszerencsés volt Korzikán, hiszen az utolsó szakaszon vesztette el a győzelmet, s csak reménykedhet, hogy Argentínában ismét Fortuna kegyeltje lesz.

Tanak idén már a világbajnoki címre hajt, ezért elhatározta, hogy sokkal óvatosabban vezet majd, mind eddig. „Kicsit jobban vigyázok ezután mindenre. Nem szeretnénk, ha bármi is visszavetne minket idén, és azokra a helyekre jobban oda kell figyelnünk, ahol kockáztatunk és azokra, ahol már nincs szükségtelen kockázat. Most a világbajnokság a cél. Láttuk, hogy Korzikán Ogier még a nehéz napokon is pontokat tudott szerezni – nagyon okos fickó ehhez. S azt is láttuk tavaly Törökországban, hogy a rali elején sehol nem voltam egy erőtlen autóval és esélytelenül, de a végén mégis sikerült nyernem.” – szögezte le Tanak.

A Hyundainak is lesz azért ehhez pár szava. Tavaly a pilótái Tanak mellett elhozták a maradék dobogós helyeket és emellett 2017-ben és 2016-ban is Hyundai-pilóta vihette innen haza a győztes trófeát. Emiatt nagyon bizakodó a hétvégi eredményeket illetően az idén kinevezett csapatfőnök, Andrea Adamo. Andreas Mikkelsen kihagyta az elmúlt ralit, hogy autóját Sebastien Loebnek adja át az aszfaltos Korzikán. A norvég pilóta, aki tavaly ötödik lett Argentínában, a hétvégén ismét megméretteti magát.

Ez lesz a szezon második murvás versenye, s ez nagy kihívást jelent itt is az elsőként rajtolók számára. A murvás utakon ugyanis minél több autó megy végig, annál tisztábbak, gyorsabbak és jobb tapadásúak a „söprögetésnek” köszönhetően, így ez esetben, aki hátrébbról rajtol, helyzeti előnyben van az előtte indulókhoz képest.

A rali

A 2019-es Argentin Rali csütörtöktől vasárnapig tart, s a 18 gyorsasági szakasz összesen 347,50 km hosszú lesz. A teljes versenytáv: 1300,38 km. A rali főhadiszállását ezúttal is Buenos Airestől 700 km-re észak-nyugatra, a Cordobához közeli Villa Carlos Pazban rendezik be.

Az útvonal szinte semmit sem változott 2017 óta. Csütörtök este a Villa Carlos Paz belvárosában rendezett esti szuperspeciális szakasszal nyit a rali, a kilátogatók nagy örömére. Pénteken a mezőny délre megy, hogy a Santa Rosa de Calamuchita völgy gyors és homokos útjain versenyezzen. Pénteken és szombaton a délelőtti történések a Villa Carlos Paz témaparkban fejeződnek be.

A második nap során a mezőny nyugat felé veszi az irányt a Punilla Völgybe, ahol két ugyanolyan hurkot tesznek meg a csapatok. A vasárnapi zárónapon a csapatok a holdbéli tájra emlékeztető Traslasierra hegyekbe látogatnak el. Itt ismét útba ejtik a klasszikus gyorsasági szakaszokat, az El Cóndort és a Giulio Cesarét.

Az argentin gyorsasági szakaszok lassabbak, de technikásabbak az átlagosnál. Az útfelszín is elég homokos, ami növeli a defektek kockázatát, hiszen több követ felhordhatnak az útra az egymás után elmenő autók.

Az elmúlt évek Argentin Rali győztesei:

2018                  Ott Tanak (Toyota)

2017                  Thierry Neuville (Hyundai)

2016                  Hayden Paddon (Hyundai)

2015                  Kris Meeke (Citroën)

2014                  Jari-Matti Latvala (Volkswagen)

2013                  Sebastien Loeb (Citroën)

2012                  Sebastien Loeb (Citroën)

2011                  Sebastien Loeb (Citroën)

2009                  Sebastien Loeb (Citroën)

2008                  Sebastien Loeb (Citroën)

2007                  Sebastien Loeb (Citroën)

2006                  Sebastien Loeb (Citroën)

2005                  Sebastien Loeb (Citroën)

2004                  Carlos Sainz (Citroën)

2003                  Marcus Grönholm (Peugeot)

2002                  Carlos Sainz (Ford)

2001                  Colin McRae (Ford)

2000                  Richard Burns (Subaru)

1999                  Juha Kankkunen (Subaru)

1998                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1997                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1996                  Tomi Mäkinen (Mitsubishi)

1995                  Jorge Recalde (Lancia)

1994                  Didier Auriol (Toyota)

1993                  Juha Kankkunen (Toyota)

1992                  Didier Auriol (Lancia)

1991                  Carlos Sainz (Toyota)

A világbajnokság állása a Korzika Rali után:

Pilóták

  1. Thierry Neuville (BEL)          Hyundai WRT                            82 pont
  2. Sebastien Ogier (FRA)         Citroen WRT                              80 pont
  3. Ott Tanak (EST)                     Toyota Racing WRT                 77 pont
  4. Elfyn Evans (GBR)                 M-Sport Ford WRT                   43 pont
  5. Kris Meeke (GBR)                 Toyota Racing WRT                 42 pont
  6. Esapekka Lappi (FIN)           Citroen WRT                              26 pont
  7. Sebastien Loeb (FRA)          Hyundai WRT                            22 pont
  8. Dani Sordo (ESP)                  Hyundai WRT                            16 pont

Gyártók

  1. Hyundai WRT                            114 pont
  2. Citroen WRT                            102 pont
  3. Toyota Racing WRC                             98 pont
  4. M-Sport Ford WRT                            70 pont

 

Forrás: facebook.com/amberprkft/