A sorozatgyártású modell előzetese: az Audi Q4 e-tron tanulmány

Közel egy év telt el azóta, hogy ugyanezen a helyszínen bemutatkozott az Audi első elektromos hajtással szerelt sorozatgyártású modellje, az Audi e-tron, amelyet ekkor még álcafólia takart. A négykarikás márka az idei Genfi Autószalonon bepillantást enged egy újabb elektromos hajtással szerelt autó világába. A 4,59 méteres Audi Q4 e-tron tanulmány egy kompakt négyajtós terepjáró, amelynek az Audi e-tron modellhez való viszonya már első pillantásra nyilvánvaló.

Audi Q4 e-tron concept

 

Az Audi Q4 tanulmányt két elektromos motor mozgatja, a rendszer összteljesítménye pedig 225 kW. Az Audi márkára jellemzően a koncepció esetében is a quattro összkerékhajtás továbbítja a vonóerőt az útra. Kitűnő meghajtásának köszönhetően a tanulmánynak mindössze 6,3 másodpercre van szüksége, hogy állóhelyzetből elérje a 100 km/óra sebességet. Legnagyobb sebessége az elektronikusan korlátozott 180 km/óra. Nagyméretű, összesen 82 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagja szinte a teljes helyet kitölti a padlótér alatt, a két tengely között. A WLTP ciklus alapján meghatározott hatótávolság meghaladja a 450 kilométert, amely mércéül szolgál kategóriájában. Az Audi Q4 e-tron technológiai alapját a moduláris elektromos platform (modular electrification platform – MEB) adja, amely a Volkswagen Csoport jövőbeni elektromos járműveinél kerül felhasználásra, a kompakt kategóriától egészen a felső-középkategóriás modellekig.

Az Audi Q4 e-tron tanulmány mintegy előzetesként bepillantást enged a gyártó 2020. év végén bemutatkozó, ötödik sorozatgyártású elektromos járművének részleteibe. Az Audi e-tron értékesítése már megkezdődött, az első járműveket már 2019. március vége előtt átvehetik az ügyfelek. Még az idei évben bemutatkozik az Audi e-tron Sportback modell és a kifejezetten a kínai piacra készült Audi Q2L e-tron is még idén legördül a gyártósorról. Az Audi Sport GmbH által fejlesztett nagyteljesítményű, négyajtós Audi e-tron GT kupé sorozatgyártásba kerülő változatának bemutatója 2020. második felére várható. Valószínűleg ugyanekkor debütál a kompakt Audi Q4 e-tron sorozatgyártású változata is. Ezzel az Audi jelen lesz a tisztán elektromos járművek összes fontosabb piaci kategóriájában, az A szegmenstől egészen a luxusautókig. Ehhez pedig az első elektromos autó bemutatásától számítva mindössze két évre van szüksége a négykarikás márkának.

Kívülről kompakt, belülről tágas: méretek és belső tér

4,59 méter hosszú, 1,90 méter széles és 1,61 méter magas: Méreteivel az Audi Q4 e-tron tanulmány a kompakt kategória felső harmadához tartozik, így az elektromos SUV igazán agilis és sokoldalú modellként tökéletesen alkalmas városi közlekedésre is. Ezzel ellentétben az autó belső tere és 2,77 méteres tengelytávja legalább egy kategóriával feljebb pozícionálja a tanulmányt. Nincs váltóalagút, ami a rendelkezésre álló teret korlátozná, így a Q4 e-tron tanulmány eddig nem tapasztalt tágas teret és kényelmet kínál, elsősorban az első és a hátsó sorban helyet foglalók lábterének tekintetében.

A tágas térérzetet a felhasznált színek is tovább fokozzák. Az utaskabin felső részét a fény és a meleg színek uralják, a padlótérben pedig a szőnyegek sötét színe biztosítja a kontrasztárnyalatot. A tetőkárpit, az ablakok közötti oszlopok és az ajtóborítás illetve a műszerfal felső része fehér és bézsszínű mikroszálas borítást kapott. Az Audi Q4 e-tron tanulmány esetében a fenntarthatóság kiemelkedő jelentőséggel bír és nem csupán az elektromos hajtásrendszer tekintetében, a padló borítása ugyanis újrahasznosított anyagból készült. A krómozott fém dekorkeretek helyett a felületek borítását kiváló minőségű, többrétegű festéssel oldották meg. A festett Plexiglas tejüveg felület az egyes elemeken intenzív, mély hatást kelt. Az integrált fejtámlákkal szerelt négy ülést tökéletesen megmunkált, kényelmes Alcantara kárpitozással látták el, melyet vastag cérnával készült kettős öltésekkel dekoráltak.

A kormánykerék mögött helyett kapott virtuális műszerfal kijelzője a legfontosabb elem a sebesség, a töltöttségi szint és a navigációs információk megjelenítése szempontjából. A kiterjesztett valóság funkcióval kiegészített nagyméretű head-up kijelző új megoldásként jelenik meg a tanulmányautóban. Képes a fontos grafikus információk megjelenítésére úgy, hogy azokat közvetlenül az út vonalára vetíti pl. a kanyarodást jelző nyilakat.

A kormánykerék küllőin megtalálható vezérlőgombok érintéssel működnek és a leggyakrabban használt funkciók kiválasztása is rajtuk keresztül történik. A központi konzol feletti részen, középen kapott helyet a 12,3 col átmérőjű érintőképernyő, amelyen keresztül az infotainment és a járműinformációk vezérelhetők. A még könnyebb kezelhetőség érdekében a képernyő enyhén a vezető felé fordul. Alatta egy sorban kaptak helyet a légkondicionáló vezérlését végző kapcsolók. Mivel a középkonzolon nem kellett elhelyezni olyan működéssel összefüggő elemeket, mint a sebességváltó vagy a kézifék működtetésére szolgáló részletek, így ott egy nagyméretű tárolót alakítottak ki, amely többek között a mobiltelefonok töltésének is helyet biztosít. Egy igen magas minőségben, vízszintesen megformázott részen helyezték el a vezetési mód kiválasztására szolgáló gombokat, amely egyben a konzol első részének takarásául is szolgál. A hagyományos alsó tárolórekesz mellett az ajtókban most lehetőség nyílik a különleges kialakítású felső tárolóban is elhelyezni az utasok üvegét, amely így igazán könnyen elérhetővé válik.

Láthatóan Audi, láthatóan e-tron: a külső megjelenés

A Q4 e-tron koncepció megjelenése – a márka logójával, a négy karikával díszített singleframe-nek köszönhetően – már első pillantásra egyértelművé teszi, hogy egy Audi modellről van szó. A második pillantásra pedig az is nyilvánvalóvá válik, hogy egy elektromos Audi e-tron áll előttünk. Hasonlóan az első, elektromos hajtásrendszerrel szerelt sorozatgyártású Audi modellhez, az új tanulmánynál is láthatjuk a hagyományos hűtőrács helyén megjelenő zárt kialakítású felületet, amelyet széles, közel függőleges nyolcszögletű keret vesz körbe. A levegő a két Matrix-LED fényszórók alatt induló és egészen az első kötényig húzódó légbeömlő nyílásokon áramlik be.

Egy másik jellegzetes Audi formatervezési elem, amely megkülönbözteti a márkát, az a markánsan megformált sárvédők vonala a négy kerék felett. Az Audi Q4 tanulmány kiszélesített elemeit úgy álmodták meg, hogy egybefüggő és áramló hatást keltsenek, karakteres ismertetőjeggyel ruházva fel az autót oldalnézetből. Az SUV modell akkumulátorának, és így az erőközpontnak helyet adó, tengelyek közötti küszöbrész hangsúlyozása további jellegzetes e-tron tulajdonság. Hatalmas, 22 col peremátmérőjű kerekei kétséget sem hagynak az Audi e-tron koncepció képességei felől. A tetővonala enyhén ereszkedik az autó hátsó része felé, kifejezetten dinamikus benyomást kölcsönözve ezzel a tanulmány sziluettjének.

Az Audi Q4 e-tron tanulmány két hátsó lámpatestét egy feltűnő széles csík köti össze, amely szintén az Audi e-tron egyik jellegzetességére utal vissza. Az e-tron családon belüli kapcsolat ezen a pontos is egyértelműen látható. Ez szintén igaz a lámpák belsejére, ahol a LED részek jellegzetes íve a nagy testvér ugyanezen elemére rímel.

Két szempontból is fenntartható innovációs megoldás a karosszéria „Solar Sky” fényezése, amelynek kék árnyalata a rávetülő fény szögétől függően változtatja színét. A kifejezetten az Audi Q4 e-tron tanulmányhoz készült szín előállítása környezetbarát módon történik, emellett pedig hatékonyan tükrözi a napfény rövidhullámú, az infravörös tartományhoz közeli sugarait. Ez jelentősen csökkenti a karosszéria felületének és a beltérnek a felmelegedését, amely a bent helyet foglalók kényelme és jóléte mellett egyúttal a légkondicionáló berendezés energiaigényét is csökkenti. Így a forróbb napokon nincs szükség olyan intenzív hűtésre az autó belterében. Ez pedig ismételten a hatótávolság javára szolgál illetve javítja a Q4 e-tron globális szén-dioxid mérlegét is.

Hatékony teljesítmény: a hajtásrendszer és a futómű

A moduláris elektromos platform (MEB) teljesítményszintek és meghajtások széles skáláját teszi elérhetővé. Az Audi Q4 e-tron tanulmányban az elektromos hajtás „performance” változata kapott helyet. Az Audi Q4 első és a hátsó tengelyét – quattro modellként – egyaránt egy-egy elektromos motor hajtja, azonban nincs mechanikus kapcsolat a két tengely között. Helyette egy elektromos vezérlés gondoskodik arról – egy másodperc törtrésze alatt – , hogy a nyomatékelosztás optimális legyen. Ez optimális tapadást tesz lehetővé az elektromos SUV számára minden felületen és minden időjárási körülmény között.

A legjobb hatásfok elérése érdekében az Audi Q4 e-tron tanulmány legtöbb esetben a hátsó elektromotort, egy állandó gerjesztésű szinkronmotort használ. Hatékonysági okokból a nyomaték alapvetően hátsó tengely súlyponttal kerül elosztásra. Amennyiben a vezetőnek több erőre van szüksége, mint amennyit a hátsó elektromotor nyújthat, az elektromos összkerékhajtás az első aszinkronmotor használatával az igényeknek megfelelően továbbítja a nyomatékot az első tengely felé. Ez megelőzésképpen is megtörténhet, mielőtt – csúszós útfelületnél, gyors kanyarvételnél vagy az autó alul- illetve túlkormányozottsága esetén – megcsúszna a jármű.

A hátsó elektromos motor teljesítménye 150 kW és 310 Nm nyomaték leadására képes. Az elől található elektromotor 75 kW teljesítménnyel és 150 Nm nyomatékkal látja el az első kerekeket. A rendszer összteljesítménye 225 kW. A padlótér alatt található akkumulátorcsomag mérete 82 kWh, amely lehetővé teszi a WLTP ciklus szerint mért 450 kilométeres hatótávolság megtételét is. Az akkumulátor töltési teljesítménye maximum 125 kW. Ezt kihasználva alig több, mint 30 perc alatt képes az autó a teljes töltöttségének 80 százalékát elérni.

Azonban ez a rendkívüli hatótávolság túlmutat a nagy teljesítményű akkumulátor meglétén. A család első tagjához, az Audi e-tron modellhez hasonlóan az Audi Q4 e-tron tanulmány is igen sokoldalúan közelíti meg a hatékonyság kérdését. A karosszéria alacsony, 0,28-as légellenállási együtthatója (cd) és az intelligens energia-visszatáplálási (rekuperációs) rendszer révén a kompakt SUV modell minden lehetőséget megragad a hatótáv optimalizálására. A hajtás és az akkumulátor összetett hőszabályozó rendszere – amelynek része egy szén-dioxid hőszivattyú – szintén hozzájárul ehhez.

Sportos és pontos kezelhetőség

A sportos karakter és a kiemelkedő keresztirányú dinamika kulcsa a hajtásrendszer elemeinek alacsony és központi elhelyezése. A nagyfeszültségű akkumulátor rendszer optimális összhangban van az Audi Q4 e-tron méreteivel és a két tengely között, az utastér padlója alatt kapott helyet egy lapos, széles tömb formájában. Az akkumulátor csomag súlya 510 kilogramm. Így az Audi Q4 e-tron tömegközéppontja azonos szinten van egy hagyományos hajtásrendszerrel szerelt szedán tömegközéppontjával. A tengelyek közötti tömegeloszlás is tökéletesen kiegyensúlyozott, közel 50:50. Az Audi a Q4 e-tron tanulmány első kerekeinél MacPherson rugóstagos, hátul pedig többlengőkaros független felfüggesztést használ elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással.

A moduláris elektromos platform (MEB): az alap

MLB, MQB – moduláris hosszmotoros építésű platform és moduláris keresztmotoros platform. A járműfejlesztésnek ezen építőkészletei óriási sikertörténetként vonulnak be minden szegmensnél az Audi és a Volkswagen Csoport történetébe. A korábbi platformokat elsődlegesen a belsőégésű motorok számára tervezték. Ami viszont új és különböző a moduláris elektromos platform (MEB) esetében az az, hogy ezt kifejezetten és kizárólag elektromos hajtásrendszerrel szerelt járművek számára alakították ki. A tengelyek, a hajtás, a tengelytáv és az alkotóelemek közötti kapcsolat mind kifejezetten az elektromos mobilitás igényeihez lettek kiválasztva és átdolgozva. A nagy kapacitású akkumulátor egységek elhelyezését és azok geometriáját más hajtásrendszeri elemekre való tekintet nélkül optimalizálhatták, amelyet például az MLB és az MQB platformok esetében mindig figyelembe kell venni.

Ezzel egyidőben a MEB megjelenésével egy óriási együttműködési lehetőség is megnyílt. Ez a platform ugyanis elsősorban a népszerű A szegmens elektromos autóinak alapjául szolgál. Lehetővé teszi, hogy márkák közötti együttműködéssel fejlesszék ki a lehető legjobb technológiát és azt különböző elektromos autóknál használják. A MEB különösen nagy segítség lehet az elektromos mobilitás terjesztésében a kifejezetten ár érzékeny kompakt kategória esetében.

Elektromos offenzíva: tizenkét elektromos modell 2025-ig

A négykarikás márka 2018. szeptemberében, a tisztán elektromos SUV Audi e-tron világpremierjével indította elektromos offenzíváját. 2025-ig az Audi tizenkét tisztán elektromos hajtásrendszerű modellt kínál majd a világ legfontosabb piacain és értékesítéseinek közel egyharmadát addigra az elektromos hajtással szerelt modellek teszik ki. A kínálatban szereplő SUV modellek között megtalálható az e-tron és az e-tron Sportback is, utóbbi premierje 2019-ben várható. Emellett számos klasszikus felépítésű – például Avant vagy Sportback kivitelű – modell is érkezik majd. Az elektromos autók kínálata minden lényeges piaci szegmenst lefed, a kompakt kategóriától egészen a luxusautókig.

Az Audi 2018-ban már bemutatta egy másik elektromos platformjának első képviselőjét: az Audi e-tron GT tanulmányautó kifejezetten dinamikus kupévonalával a Los Angeles-i Autószalonon tartotta világpremierjét. Az itt bemutatott technológiát a Porsche szakembereivel közösen fejlesztették ki az Audi munkatársai, a formaterv és az e-tron GT tanulmány karaktere azonban magán hordozza az Audi egyértelmű stílusjegyeit. A projekt a sorozatgyártású modellek fejlesztésével folytatódik, amelyek megjelenése 2020. év végére várható.

Egy másik, az Audi és Porsche fejlesztési csapatainak közös projektje a Prémium Elektromos Padlólemez (Premium Architecture Electrification – PPE). Ez számos, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi modellcsalád alapjaként szolgál majd az igen keresett B szegmenstől a D szegmensig.

Az említett modellek üzemanyagfogyasztása

(A fogyasztási és CO2 kibocsátási adatok függnek a kiválasztott felszereltségtől)

Audi e-tron:

Kombinált áramfogyasztás (kWh/100 km): 26.2-22.6 (WLTP); 24.6-23.7 (NEDC)

Kombinált CO2 kibocsátás (g/km): 0