A Saul fia menetel tovább

Spread the love

Adhat-e valami pluszt az alkotók sajtótájékoztatója ahhoz a tényhez, hogy az amerikai filmakadémia Oscar-díjra jelölte a legjobb idegen nyelvű alkotások között a Saul fiát? Képes lehet-e akár a világ legnagyobb művésze, filmes szakembere felfokozott érzelmei hatása alatt jól bevált közhelyeknél többet is mondani? Nos, az Uránia Filmszínházban a Saul fia című film alkotógárdájából a sajtótájékoztatón megjelentek eloszlatták minden kétségemet.

Böszörményi Gábor; Havas Ágnes; Nemes Jeles László; Rajk László

Nemes Jeles László, a Saul fia című film rendezője (b5), Erdély Mátyás operatőr (b3), Sipos Gábor (b6) és Rajna Gábor (j6) producerek, Melis László zeneszerző (b), Matthieu Taponier vágó (b2), Vági Zoltán történész-szakértő (j5), Zabezsinszkij Éva casting director (j4), Rajk László látványtervező (j2), Zányi Tamás hangmérnök (j), Böszörményi Gábor, a filmet Magyarországon forgalmazó Mozinet Kft. ügyvezetője (j3), valamint Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója (b4). MTI Fotó: Marjai János

 

Az első kérdés természetesen az elképesztő sikerorgia hatását firtatta az első filmjét rendező Nemes Lászlóra. Nem csoda, hogy kicsit össze is mosódtak benne a dolgok, a követhetetlen számú közönségtalálkozó, az, hogy cannesi sikere óta folyamatosan kap valami díjat a film, s ki tudja még, hol a vége. Meg kellett tanulnia emberek előtt beszélni, ráadásul a leggyakrabban nem is magyarul. Nemes szerint Cannes után az volt a legfőbb kérdés, hogy az általában a klasszikus filmeket akceptáló Amerika hogyan reagál a Saul fia újításaira. Láss csodát, éppen ez fogta meg a szakmát és a nézőket Amerikában! A jelölés bejelentésének pillanatában már együtt volt a csapat, és stílusosan francia pezsgővel koccintottak a nagy hírre. Nemes László megtiszteltetést érez, bizsergést és örömet, hogy mindezt megoszthatja a sajtó nagy számú képviselőivel is. Példát tudtak mutatni, hogy rengeteg munkával akár egy első film is bejárhatja azt az utat, amit most a Saul fia. A fanyalgókkal, a névtelen kommentelőkkel kapcsolatban csak egy hasonlatot mondott: ők azok, akik elmennek egy hangversenyre, felveszik, majd összevágják a köhögéseket… Nemes azt javasolja, hogy minden kamasz nézze meg a filmet, mert kevés az empátia a társadalmunkban. (Éppen a jelölés napján írtak az újságok arról, hogy diákként egy budai iskolában bántalmazták is származása miatt.) Arra a kérdésre, hogy ekkora siker után nehezebb lesz-e dolgoznia, azt válaszolta, hogy nehézségei a filmkészítésnek vannak, szerinte a siker inkább lehetőség. Készül is már a következő rendezésére.

A film látványtervezője, Rajk László egy rövid filmtörténeti elemzéssel igyekezett megmagyarázni, hogy miért nem kapott nagyobb szerepet a díszlet a Saul fiában. Először ugye olyan filmek készültek, ahol a rendező is, a színész is és a néző is látta a díszletet. Aztán a munka zöld és kék dobozokban folytatódott, amikor a színész és a rendező nem látta a díszletet, de a néző igen. Most értünk el a filmkészítés harmadik korszakába. Most mindenki látja a díszletet, csak a néző nem. Rajk úgy véli, ez egy alkotás sajátszerűségéből adódik. Ha a főszereplő arca le tudja írni a díszletet, ha a film hangjainak a segítségével a néző el tudja képzelni a látványt, izgalmas a dolog. Valami más, valami fontosabb jelenik meg a vásznon a díszletnél.

Sipos Gábor producertől megtudtuk, hogy 80 ország vette már meg a filmet, a francia vágó, Matthieu Taponier pedig arról beszélt, hogy egy hazájában elismert művészettörténész Kilépés a sötétből címmel könyvet írt a filmről, amely a rendezőnek fogalmazott, közvetlen hangú levél.

A Saul fiát Magyarországon forgalmazó Mozinet Kft. ügyvezetője, Böszörményi Gábor meggyőződése, hogy az Oscar-díjra jelölés ismét felhívja a hazai közönség figyelmét a filmre, amely nézőszáma – hét hónap alatt – a jelölés előtti napon érte el a százezret. Reméli, hét hónap múlva, sőt hét év múlva is fontos lesz ez a film a magyar nézők számára. Tervezik televíziókban bemutatni, és megjelenik DVD-n is. A filmet finanszírozó Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója, Havas Ágnes arról számolt be, hogy a Saul fia amerikai forgalmazója, a Sony Pictures Classics már több százezer dollárral támogatta az alkotást. A film amerikai kampányához hozzájárul a Filmalap is.

Horváth Gábor Miklós

 

 

Comments are closed.