mini_170708_0919_mini_170708_0919_DSC_3358

A mitikus hetes – Mini Cooper S Seven teszt

SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA

Az 1959-ben megjelent első Miniket még sok esetben Austin Seven néven értékesítették. Erre utal tehát a vadonatúj dizájnkiadás nevében is a rejtélyes hetes szám. De mi változott a majdnem hatvan év alatt?

Legenda legenda hátán. A már eleve elég menőn csengő Cooper után most itt van a Seven-re keresztelt Mini-verzió, ami az első Miniknek állít emléket. Azóta persze hatalmas technológiai fejlődésen ment keresztül az autóipar, és talán ma már el sem tudjuk képzelni, milyen lehetett az eredeti, mindösszesen 585 kilogramm önsúlyú modell, amit 34 lóerő gyorsított egészen 117 km/h-ig. Ezzel szemben az aktuális Seven modell, ötajtós kivitelben kifejezetten jó súlyban van: 1315 kilót nyom. Igaz, 192 lóerő röpíti. Ezért talán nem is a száraz adatokban érdemes keresni a párhuzamot a történelem és az idő homályos ködén keresztül, hanem sokkal inkább a vezetési élményben, amiben a Minik még most is élen járnak. És ezen az sem változtat sokat, hogy az ötajtós modell nehezebb és hosszabb picivel, mint a háromajtós verzió. Az első kanyarban már érezni fogja ugyanis mindenki a rendkívüli direktséget, ami egy átlagos vezetőt szinte zavarba is hoz. Persze, aki nem túl fogékony a vezetési élményre, hanem inkább a rádióhallgatásban és a kellemes rugózásban találja meg az autózás örömét, az úgysem Minit vesz. Pláne nem Cooper S-t.

mini_170708_0921_mini_170708_0921_DSC_3376

Kihegyezve

Mert a három és ötajtós Minik, főként a Cooper S-ek és JCW-k nem viccelnek: a futómű kemény, a kormány extrém direkt, a kétliteres turbó pedig biztosítja a kellő támogatást a sportos autózáshoz. A váltókart körbeölelő kapcsolóval élesíthető sport-üzemmód ráadásul még egyet lendít a dolgon, és a lefújó szelep sziszegő hangjával fűszerezi az élményt, illetve megörvendeztet minket a gázelvételkor jelentkező kipufogó durrogással. Mellesleg a kipufogónak eleve már gyorsításkor is remek hangja van. Olyannyira, hogy a mit sem sejtő utasnak leesik az álla, mert a kis cuki, körbecsodált dizájn-remek egy nagyobb gázra igazi tombolásba kezd. Nos, igen, ne higgy a szemednek. Ilyenek ezek a Cooperek. Igazi „vérnyulak”. A parkolóban kedvesen, szelíden mosolyognak, mindenki elámul az egyedi belsőtől, a nagy kerek központi kijelzőtől, és a temérdek apró dizájn-gegtől, simogatják becézik, aztán menet közben meg harapnak, mint a veszett eb. Persze, lehet ezzel is autózni több száz kilométert, hogy alig halljuk a motor hangját. Relaxált autóvezetés, mérsékelt dinamikájú gyorsítások. Erre viszont nem kell Cooper S. Igazából talán Mini sem kell. Ez nem erről szól. Itt a vezetési élmény dominál, a vágy, hogy érezd az utat és az íveket. Egy szerpentin, egy gyorsan letudott körforgalom, egy nagygázos előzés. És ebben elég jó a Cooper S. Mosoly és öröm. A plusz két ajtó mellesleg szintén.

mini_170708_0920_mini_170708_0920_DSC_3361

Ez így már oké

A növekedés ellenére megmaradt tehát a közvetlenség, viszont eltűnt a spanyol-csizma fíling. Sőt, hosszabb utazást is be lehet vállalni. Akár hármasban, négyesben. Ez nagy előrelépés. Mert a háromajtós sokkal inkább két személynek működik. Családi autó azért ebből sem lesz, de méretei nagyon szimpatikusak. És ráadásul harmonikus maradt az egész dizájn. Sőt: az ívesebb hátsó határozottan szebbít rajta. Érezhetően nem akkora, mint a Clubman, de a 15 és fél centis növekedés igen kedvezően hat a térkínálatra. Főként, mivel a tengelytáv is megnőtt bő hét centiméterrel. Így már jut hely a hátul ülőknek is, miközben a csomagok számára 67 literrel több hely áll rendelkezésre a háromajtóshoz képest. Szerencsére mindez a menetteljesítményekre és a fogyasztásra nem igen van hatással. Ráadásul ez utóbbival nagyon meg lesz elégedve mindenki. Mi 7,5 –ös átlagot mértünk (sok országút, autópálya), ami egy közel kétszáz lóerős, benzines autótól nagyon jó érték.

mini_170710_1240_mini_belulrol_170710_1240_DSC_4938

Összegzés

A Seven változat a Mini honlapja szerint a „legjellegzetesebb dizájnelemeket egyesíti egyetlen modellben”. Ez azon a tényen persze nem változtat, hogy a márkára jellemzően az alapárat az extrák megvásárlása jócskán megnöveli. A tesztautó esetében 5 155 400 Ft-ot tett ki a plusszok ára, ami a 7 057 000 Ft –os alapárral számolva regisztrációs adóval együtt 12 212 400 Ft –os végösszeget eredményez. A temérdek extra közül persze sok elhagyható, élen az egyébként remekül működő – félmilliót kóstáló – Steptronic sebességváltóval. Olcsó autó a Mini azonban így sem lesz. Sportossága, direktsége és elsősorban egyedisége azonban némiképp fel is jogosítja erre. Az ötajtós verzió pedig mindenképpen kellemesebb járművé teszi a kis Minit: sokkal élesebb penge, mint a Clubman, de mégis elegendő helyet kínál, és immár akár négy felnőtt is élvezheti, amikor kiereszti a karmait.

Szerettük:

– nagyon egyedi beltér
– jó minőségű anyagok
– nagyon közvetlen kormányzás
– a kanyarok bajnoka
– jó menetteljesítmények
– kedvező fogyasztás
– sportautós zajeffektek

Nem szerettünk:

– drága
– a csomagtartó így is kicsi

Adatok:

Hossz/szél./mag.: 4005/1727/ 1425 mm
Motor: 1998 cm3, 192 LE/ 5000-6000, 280 Nm/1250-4600
Végsebesség: 232 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h): 6,9 s
Alapár: 7 057 000 Ft
Tesztautó ára: 12 212 400 Ft
Tesztautó: BMW Magyarország Kft.

Comments are closed.