A legsportosabb Q-modell – Az új Audi RS Q8

Az új Audi RS Q8 a Q-sorozat csúcsmodellje, amely az RS-modellek menetteljesítményeit a prémium kupék eleganciájával és az SUV-modellek sokoldalúságával ötvözi. Az új Audi RS Q8 Németországban és további európai piacokon 2020 első negyedéve során érkezik a márkakereskedőkhöz. 

„Első ízben mutatunk be az Audi RS-modellek 25 éves története során a vérbeli nagyteljesítményű sportautók génjeit hordozó, nagyméretű SUV-kupét” – hangsúlyozta Oliver Hoffmann, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója. „V8-as biturbo-benzinmotorjával az Audi RS Q8 az RS-modellcsalád legtekintélyesebb tagja.”

 Maximális teljesítmény és magas fokú gazdaságosság – a hajtásrendszer 

441 kW (600 LE) teljesítmény, a 2200 és 4500 percenkénti fordulatszám közöti tartományon 800 newtonméter forgatónyomaték – az új Audi RS Q8 4,0 literes, V8-as erőforrása valóban mély benyomást keltő menetteljesítményekkel szolgál. Turbófeltöltésű és közvetlen benzinbefecskendezésű aggregátjával az Audi Sport SUV-kupéja álló helyzetből mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás és 13,7 másodperc alatt 200 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/órára korlátozza az elektronika. Az opcionális Dinamika csomag plusz részeként a csúcssebessége akár 305 kilométer/óráig is emelhető.

1-3-7-2-6-5-4-8 gyújtási sorrendjével a 4.0 TFSI erőforrást sportosan telt hangzás jellemzi. Kettős vezetésű kipufogórendszere az RS-modellekre jellemző módon kétoldalt mély benyomást keltő, ovális végcsövekben zárul. A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel igény szerint befolyásolhatja a motor hangját, a fekete végcsövekkel szerelt, extrafelszerelésként rendelhető RS sportkipufogó-rendszer pedig még sportosabb akusztikai élményről gondoskodik.

Az RS Q8 V8-as biturbo-erőforrása kiemelkedő menetteljesítményekkel ötvözi magasfokú gazdaságosságát. Mild-hibrid rendszere (MHEV) 48-voltos fedélzeti elektromos főhálózatra épül, s központi eleme a főtengelyre csatlakozó, szíjhajtású indítógenerátor, amely az enyhe lassítások és a fékezések során akár 12 kW teljesítménnyel is táplálhat vissza energiát, ami azután a lítiumion-akkumulátorban tárolható. Amikor a vezető az 55 és 160 kilométer/óra közötti sebességtartományban elveszi a gázt, a hajtásrendszer-menedzsment a pillanatnyi menethelyzet és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerben beállított üzemmód szerint két lehetőség közül választ: az új RS Q8 energiát táplálhat vissza (rekuperáció) vagy leállított motorral akár 40 másodpercen át szabadon gördülhet („vitorlázás”). A gázpedálra lépve a szíjhajtású indítógenerátor a másodperc tört része alatt újraindítja a motort. Az MHEV-technika már 22 kilométer/óra maradványsebességtől lehetővé teszi az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerének (Start-Stop System) alkalmazását. A még hatékonyabb gazdaságosság érdekében a mild-hibrid rendszer kameraalapú érzékelőkkel is összeköttetésben áll. Amint az első kamera az új RS Q8 előtt álló jármű elindulását érzékeli, álló helyzetben a féket nyomva is beindul a motor.

 

Az MHEV-komponensek együttműködése jelentősen növeli a menetkényelmet, s a mindennapos üzem során akár 0,8 liter üzemanyagot is megtakaríthat 100 kilométerenként.

 

További gazdaságosságnövelő műszaki megoldásként a cylinder on demand (COD) rendszere is rendelkezésre áll a fedélzeten, amely az alacsony és közepes terhelési, illetve fordulatszám-tartományon a felső sebességfokozatokban a befecskendezés és a gyújtás lekapcsolásával, valamint a szívó- és a kipufogószelepek zárásával átmenetileg leállítja a kettes, hármas, ötös és nyolcas hengert. A folyamat mindössze ezredmásodperceket igényel és az utastérben gyakorlatilag nem is érzékelhető. Négyhengeres üzemben az aktív hengerek munkapontja a jellegmező nagyobb terheléshez tartozó, magasabb hatásfok jellemezte területére helyeződik át, miközben a leállított hengerek egyfajta gázrugóként szinte teljesen veszteségmentesen járnak, a gázpedál lenyomására pedig haladéktalanul ismét működésbe lépnek.

 

A 4.0 TFSI aggregát tekintélyes erejét már alapkivitelben a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó továbbítja a quattro állandó összkerékhajtás felé, amelynek bolygóműves felépítésű, tisztán mechanikus működésű központi differenciálműve 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Amennyiben a rendszer valamelyik keréken hajtásból eredő megcsúszást (kipörgés) érzékel, automatikusan a kedvezőbb vonóerőátadási tulajdonságokkal rendelkező tengelyre irányítja a forgatónyomaték túlnyomó részét, akár 70 százalékban előre vagy akár 85 százalékban hátra.

Az új RS Q8 agilis és biztos irányíthatósági tulajdonságait a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás tökéletesíti tovább, a quattro sport-differenciálmű pedig a dinamikus kanyarvételek során igény szerint osztja el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között – egyfajta aktív Torque Vectoring a vonóerőátadási képességek, a menetstabilitás és a menetdinamikai tulajdonságok szolgálatában.

 

Mindenre felkészült – a futómű

 

Az első és hátsó felfüggesztések egyaránt ötkaros konstrukciója egymástól különválasztva veszi fel a hossz- és oldalirányú erőket, a lengőkarok – akárcsak a segédvázak – jelentős részben alumíniumból készülnek. Az SUV-kupé nyomtávja elöl 1692, hátul 1696 milliméter.

 

Az alapkivitelt bővítő, csillapításszabályzással kiegészített adaptív sport-légrugózással (adaptive air suspension sport) az új RS Q8 a versenypályák és a terepezés világát ötvözi, RS-specifikus lengéscsillapító-hangolása különösen széles szabályzási tartományt kínál a hangsúlyosan kényelmes és az extrém sportos karakterisztikák között. A karosszéria magassági pozíciója a pillanatnyi menethelyzettől és a vezető kívánságától függően akár 90 milliméteres tartományban is változtatható.

A kívánságra rendelhető elektromechanikus aktív billenésstabilizálás (EAWS) a gyors kanyarvételek során minimálisra mérsékli a karosszéria oldalirányú billenőmozgásait. Mindkét tengely osztott stabilizátorának jobb és bal oldala között egy-egy kompakt elektromos motor dolgozik. Egyenes menetben a két stabilizátorfél egymástól elválasztva működik, egyenetlen úton hatékonyan mérsékelve a karosszéria mozgásait, emellett a gördülési kényelmet is növelve. Kanyarban ezzel szemben a rendszer az oldalirányú billenések optimális kiegyenlítésére összpontosít, s a két stabilizátorfelet ekkor egymással szemben elfordítva jelentősen csökkenti a kocsiszekrény kanyarbeli oldalirányú billenéseit. Az EAWS technikája a 48-voltos fedélzeti elektromos főhálózat része és energia-visszatápláló berendezésként is szolgál, elektromos motorjai generátorüzemén keresztül ugyanis energia nyerhető vissza, amely elektromos energia formájában az akkumulátorban tárolható.

 

A 305 kilométer/óra leszabályozatlan végsebességgel, extrafelszerelésként kínált Dinamika csomag plusz részeként a lehető legmagasabb fokú sportosság jegyében kialakított futóművet élvezhetnek az ügyfelek, amely az elektromechanikus aktív billenésstabilizálás (EAWS), a quattro sport-differenciálmű és az RS-kerámiafékek technikáit is magában foglalja.

 

Az alapkivitelhez tartozó összkerékkormányzás nagynyomatékú elektromos orsós hajtáson és két nyomtávrúdon keresztül mozgatja a hátsó kerekeket. Kis sebességeknél a hátsó kerekek akár öt fok tartományon az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak be, aminek eredményeképpen még agilisabbá válik az autó. Nagy tempónál a rendszer a gyors irányváltások során növelve a menetstabilitást az elsőkkel megegyező irányban, másfél fokig terjedő mértékben kormányozza be a hátsó kerekeket.

Változtatható szabadmagasságával, rövid karosszéria-túlnyúlásaival, quattro állandó összkerékhajtásával és lejtő-asszisztensével az új Audi RS Q8 ott is biztonsággal haladhat tovább, ahol a műutak már véget érnek.

A vezető az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszeren keresztül igény szerint alakíthatja az RS Q8 alapvető karakterét, amihez nyolc menetprofil áll rendelkezésére: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad és offroad, valamint az egyénileg konfigurálható RS-specifikus RS1 és RS2 üzemmódok, amelyeket közvetlenül a kormánykerék RS-MODE gombjával választhat. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével egyebek mellett a motor- és a sebességváltó-menedzsment, a kormányrásegítés, a légrugózás, az összkerékkormányzás, a motorhang, illetve az automatikus légkondicionáló berendezés karakterisztikája változtatható.

 

Az új RS Q8 alapkivitelben 22 col peremátmérőjű, 10-küllős „Stern” dizájn szerinti alumíniumöntvény keréktárcsákkal és 295/40 méretű gumiabroncsokkal készül – a legnagyobbak, amelyeket valaha gyárilag sorozatgyártású Audira szereltek. Kizárólag az RS Q8 számára extrafelszerelésként és különböző színekben 23 colos, 5 Y-küllős „Rotor” dizájn szerinti alumíniumöntvény keréktárcsák is rendelhetők. A hatalmas kerekek mögött RS-fékrendszer dolgozik, elöl 420, hátul 370 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű kompozit féktárcsákkal. A tízdugattyús féknyergek alapkivitelben feketék, s kívánságra vörösre fényeztethetők, míg az extrafelszerelésként rendelhető RS-kerámiafékek féknyergei igény szerint szürke, vörös vagy kék színűek, féktárcsáik pedig elöl 440, hátul 370 milliméter átmérőjűek.

Magabiztos – a külső megjelenés 

Impozáns nyolcszögletű Singleframe hűtőrácsával, már alapkivitelben Manhattan-szürke kontrasztárnyalatra fényezett, RS-specifikus hűtőmaszkjával és fényes fekete, méhsejtmintázatú RS-rácsozatával az új Audi RS Q8 feltűnően magabiztos arculattal érkezik. Masszív, fényes fekete szélső légbeömlőnyílásai és matt alumínium pengeleme (blade) révén tökéletesen érvényesülhet az Audi Sport nagyméretű SUV-kupéjának atletikus karaktere.

A hátrafelé ereszkedő tetővonal erősen megdöntött D-oszlopokhoz csatlakozik és a kerékjáratok jellegzetes quattro-domborulataira (quattro-blister) támaszkodik. A karosszéria színére fényezett, RS-specifikus sárvédő-burkolatok elöl tíz, hátul öt milliméterrel szélesítik a karosszériát, helyet biztosítva a tekintélyes nyomtávok számára. Extrafelszerelésként 23 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák hangsúlyozzák az RS Q8 erőteljes fellépését. Alapkivitelben az egybefüggő RS-küszöbborítások Manhattan-szürke színűek, még atletikusabb megjelenést kölcsönözve a karosszéria számára. Felül az RS-tetőlégterelő, míg az útfelület irányában a matt alumínium diffúzor-díszléccel és a jellegzetes ovális RS-kipufogóvégcsövekkel kialakított, RS-specifikus hátsó lökhárító szolgál markáns lezárásként. Az RS-tetőlégterelő a hátsó tengelyre kifejtett leszorítóerővel nagy sebességeknél is kiegyensúlyozott menetstabilitásról gondoskodik.

 Az új Audi RS Q8 palettáján kilenc külső szín sorakozik, köztük egy normál- és nyolc metál, illetve gyöngyház-fényezéssel. A külső visszapillantó tükrök házai alapkivitelben alumínium felülettel készülnek, opcióként pedig a karosszéria színére vagy feketére fényeztethetők, de szénszálerősítésű műanyag (karbon) kivitelben is megrendelhetők. A fekete és karbon optikai csomag elemei a hűtőmaszkon, a pengeelemeken (blade), a diffúzor-díszlécen és a hátsó fénysávon (csak a karbon esetében) jelennek meg. Az optikai csomagok részeként az első és hátsó Audi-karikák és „RS” feliratok kívánságra egyaránt fekete bevonatot kaphatnak. Az Audi exkluzív kínálata számos további egyéni kialakítási lehetőséggel szolgál.

 Az ügyfelek LED-technikájú fényszórók kétféle kivitele közül is választhatnak, az extrafelszerelésként rendelhető, sötétített RS-Matrix-LED fényszórók háromdimenziós nappali menetfényükkel egyfajta digitális karaktert sugároznak, akárcsak a hátsó lámpák. Utóbbiakat fényes fekete alapon húzódó fénysáv köti össze, szintén a far szélességét hangsúlyozva. Az RS-Matrix-LED fényszórók és a LED-technikájú hátsó lámpák dinamikus irányjelzőkkel készülnek, az autó nyitásakor és zárásakor pedig kifejező RS-specifikus fényanimációval szolgálnak.

 Nagyvonalú sportosság – az utastér 

Az új RS Q8 utastere hangsúlyosan letisztult kialakítású, a fekete szövet tetőkárpit alatt minden kezelőelem logikusan viszonyul egymáshoz és jól harmonizál egymással. Kívánságra a tetőkárpit holdezüst szövet vagy Alcantara, illetve fekete Alcantara kivitelben is rendelhető. A karcsú műszerfal és a hangsúlyosan vízszintes vonalvezetés tágas összhatást kelt. A cockpit központi eleme a felső MMI touch response érintőképernyő, amely Black Panel kivitelével kikapcsolt állapotban csaknem láthatatlanul simul a műszerfal nagyméretű fekete felületébe.

További meghatározó dizájnelem a középső alagút széles, szimmetrikus kialakítású középkonzolja, amelyet antracitárnyalatú Alu Race dizájnelemek szegélyeznek, még jobban kiemelve a nagyméretű SUV-kupé sportos karakterét.

 Az Audi virtual cockpit műszeregységen és az MMI-képernyőn speciális RS-kijelzők tájékoztatnak egyebek mellett a gumiabroncsok légnyomásáról, a pillanatnyi forgatónyomaték- és teljesítményértékekről, a hőmérsékletről, a köridőkről és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett menetdinamikai erőhatásokról. A sebességváltó-kapcsolásjelző fények a fordulatszámhatár elérésekor a szükséges felkapcsolásra hívják fel a vezető figyelmét, de az extrafelszerelésként rendelhető Head-up kijelző is szolgál RS-specifikus grafikai megjelenítésekkel.

Az „RS” nyomattal díszített, fekete gyöngynappa-bőr/Alcantara kárpitozású sportülések harmonikusan illeszkednek a nagyméretű SUV-kupé atletikus stílusába. Még inkább luxusszínvonalú felszerelések az „RS” nyomattal díszített és méhsejtmintájú steppeléssel varrott és Valcona bőrrel bevont RS-sportülések, amelyek masszázsfunkciójuk mellett perforált felületük révén szellőztetési lehetőséget is kínálnak.

Az RS-sportülések alapkivitelben fekete, kívánságra konyak vagy gránitszürke kárpittal készülnek. A két RS-dizájncsomag a térdtámaszok, a kormánykerékkarima, a lábszőnyegek és a sebességváltókar díszvarrásait, illetve a biztonsági övek szegélyeit kínálják vörös vagy szürke kontrasztárnyalatban. A középkonzol, a sebességváltókar és a kormánykerék mindkét dizájncsomagban Alcantara bevonatot kap. A matt karbon, szürke tölgyfa és Alu Spektrum dekorbetétek további választási lehetőséget kínálnak, a bővített bőrkárpit-csomag pedig az ajtókárpitok felső részét is magában foglalva teremt még nemesebb összhatást.

A kormánykeréken „RS”, a megvilágított első küszöbléceken pedig „RS Q8” felirat tűnik fel. A sebességváltó-kapcsolóbillentyűkkel szerelt, alul egyenesített karimájú, teljes egészében perforált bőr bevonatú RS-sportkormány multifunkciós gombokat is kínál. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer új RS1 és RS2 üzemmódjait közvetlenül a kormánykerék RS-MODE gombjával választhatja a vezető, az Audi virtual cockpit műszeregységen ekkor automatikusan megjelennek az RS-specifikus kijelzők.

Az RS Q8 hátsó traktusa is bizonyítja zavartalan mindennapos használhatóságát. Háromrészes hátsó ülése már alapkivitelben hosszirányban állítható, a támláját lehajtva pedig akár 1755 literes raktér tárulhat fel az elektromos mozgatású csomagtérajtó mögött.

Biztonsággal hálózatba kapcsolva – vezetői segédrendszerek és infotainment

Az új Audi RS Q8 számos menethelyzetben támogatja a vezetőt. A széleskörű kínálatban több mint harmincféle vezetői segédrendszer szerepel, köztük az adaptív menetasszisztenssel, a gazdaságosság-asszisztenssel, az útkereszteződés-asszisztenssel, a sávváltások során figyelmeztető rendszerrel, az útpadka-figyelmeztetéssel és a környezetmegfigyelő kamerákkal.

A magyar piacra az Audi RS Q8 már alapkivitelében a csúcsszínvonalú MMI Navigációs rendszer plusz infotainment-berendezéssel érkezik, amely az Audi connect LTE Advanced szabvány szerinti adatátviteli moduljával, valamint WLAN-hotspottal készül. A navigációs rendszer a megtett útvonalak alapján felismeri a vezető személyes preferenciáit, így intelligens javaslatokkal szolgálhat. Az Audi connect online-szolgáltatások előretekintő módon egészítik ki az útvonaltervezést.

 

Az új Audi RS Q8 Németországban és további európai piacokon 2020 első negyedéve során érkezik a márkakereskedőkhöz.