A legkisebb királyfi – BMW 120d xDrive teszt

BMW 120 d xDrive teszt

Német versenypályák nevei zúgnak a fülemben. Hockenheim, Nürburgring, a Nordschleife. Az Estoril kék, M-kivitelű BMW 120 d xDrive nemcsak mímeli a sportosságot, hanem elemi szinten hordozza magában. Elég egy pillantást vetni rá, és máris érezni a felhevült fékek és abroncsok szagát, pedig csak a közértbe ugrottunk el ásványvízért, a 40-es korlátot szigorúan betartva.

Szöveg: Dóka Attila
Fotó: Juhász Melinda

DSC_9376

M-be csomagolva

Nem vitás, az M-kivitel tartozékai nagyon látványos autót varázsolnak, az amúgy sem rossz alapokról induló 1-es sorozatból. A hatalmas féktárcsákat kékre festett féknyereg öleli körül, amelyen már messziről is látszik az M-logó, miközben a 18-colos felnik szinte teljesen kitöltik a kerékíveket. A hosszú orr pedig, amely teljesen ellentétes a kompakt-kategória trendjeivel, lehetőséget adott a mérnököknek, hogy a motort az első tengely mögé tudják elpakolni – naná, hogy hosszában -, ami természetesen rendkívül jótékony hatással van az autó egyensúlyára. Ezt pedig a BMW-nél szemmel láthatóan nagyon fontosnak tartják, hiszen ugyanebből az okból kifolyólag az akkumulátort az autó hátuljában rejtették el, a csomagtartó alatti mélyedésben. Ez pedig nemcsak a tűzoltóknak fontos információ, hanem mindazoknak, akik egy tökéletes vezetési élményt nyújtó autót keresnek.

DSC_9371

Az M-csomag nagyon hatásos

Mindenhol kapar

Ráadásul a 120d xDrive összkerékhajtással is fel van vértezve, aminek köszönhetően még jobban tapad az aszfaltra és – köszönhetően a direkt, ütközéstől-ütközésig 2,1 fordulatot megtevő kormánynak is – egész káprázatosan kanyarodik. A legjobb ebben az egész konstellációban, hogy bármelyik sofőr egyből remekül érzi magát benne. Az autók nagy részében ugyanis mindig hozzá kell szoknunk egy vagy több jellegzetes reakcióhoz: imbolyog a karosszéria, lomha, vagy pontatlan kormány, gyenge a tapadás. A legtöbb sofőr ezeket a hibákat bekalkulálja a vezetés során esedékes manőverekbe. Erre szoktuk azt mondani, hogy hozzászokik az autóhoz. Ebben a BMW-ben viszont nincs mihez hozzászokni. Maximum ahhoz, hogy minden kanyar nagyon jól fog esni, és az autó pontosan azt az ívet fogja követni, amit elképzeltünk magunkban. A nagy dolgok végülis egyszerűek. A Groupama Vezetési Centrum vizes pályáján, ahol biztonságosan, kis sebesség mellett modellezhettük megcsúszásos helyzetet, szintén megfigyelhettük, mennyire mentes a kis BMW a váratlan reakcióktól, remek súlyelosztása miatt pedig sokáig lehet vele lavírozni az elektronikus rendszerek beavatkozása nélkül is.

DSC_9282

A Groupama Tanpálya kiváló tesztelési hely napsütésben, esőben, hóban egyaránt. Hiszen közlekedni is minden évszakban, minden napszakban kell.

Diesel-Power

A motorháztető alatt az átfésült kétliteres turbódízel motor végzi a dolgát, amely 190 lóerőt és 400 Nm nyomatékot mozgósít. Persze, megemlíthetnék emellett a fantasztikus fogyasztási adatot is, de aligha hiszem, hogy bárki arra hajtani ezzel az autóval, hogy megfussa a gyári értéket. Nem fogja. Átlagban hét literrel viszont csodás vezetési élményt szerezhetünk magunkat nap, mint nap. Ebben remek társunk lesz a 8 fokozatú automata váltó is, amely elég jól olvas a gondolatokban, és azonnal tud reagálni a vezető habitusára. Ezen kívül az autó navigációjával is össze van kötve, aminek hála még hatékonyabban tudja megtalálni az ideális fokozatot.

DSC_9414

Hosszú tető alatt lapul a hátratolt motor

Belül

A belső tér konzekvensen támasztja alá az autóról már eddig is kialakult képet: passzentos, mint egy slim fit nadrág, és meglehetősen komoly hangulatot áraszt. Ugyan némi dizájn-játék felismerhető a műszerfalon (a szellőző-fúvókák a lökhárítón látott íveket idézik), de ez inkább dögös, mint vicces. A prímet egyértelműen a szűk sportülés, és a háromküllős kormány viszik.

Összegzés

A 120d xDrive minden kétséget kizáróan menetdinamikában, és menettulajdonságokban elemelkedik versenytársaitól, azonban ennek komoly díja van: Az alapmodell 10,106,000 Ft-os vételára a tesztautónkban megtalálható extrákkal együtt 15 533 100 Ft –ra emelkedik. Azonban azt is meg kell említenünk, hogy egy hasonlóan motorizált és felszerelt Audi A3-as szintén eléri, vagy meg is haladja ezt az árszintet.

Galéria

Hossz/szél./mag.: 4329/1765/ 1440 mm

Motor: 1995 cm3, 190 LE/ 4000, 400 Nm/ 1750-2500

Gyorsulás (0-100 km/h): 6,8 s

Ár: 15 533 100 Ft (Alapár: 10 106 000 Ft)

Tesztautó: BMW Magyarország Kft.