A Forma-1 beveszi Amerikát

USA, Mexikó, Brazília következik

A Forma-1-es mezőny elutazott Ázsiából az amerikai kontinensre a következő három amerikai futamra. Először a hétvégén az autógyártás fellegvárában, az USA-ban, azon belül is a texasi Austinban állnak rajthoz a versenyzők. Az észak-amerikai egy rendkívül fontos piac a Forma-1-es résztvevők számára, így ez a verseny kihagyhatatlan a versenynaptárból. Ráadásul a Forma-1 tulajdonosváltásával együtt a jövőben még több amerikai szereplővel bővülhet a versenynaptár. Vasárnap Texasból azonnal repülnek majd tovább a résztvevők Mexikóba, majd Brazíliába, hogy az amerikai megmérettetések után az arab-öbölbeli Abu Dzabiban érjen véget a világbajnokság.

Az idei versenyszezon is extra hosszú, s bár már október közepét írunk, ezzel együtt még négy futam van hátra. A Mercedes és Lewis Hamilton annyira elhúzott a nyári szünet után a szezon második részében, hogy ezen a hétvégén a csapat és pilótája is megszerezheti a világbajnoki címet. Vettel számára rendkívül kiábrándító lehet, hogy a nyári szünetig ő vezette az egyéni ponttáblát, most meg úgy áll a helyzet, hogy ha ötödikként vagy annál hátrább végez az észak-amerikai versenyen, elveszti a már-már zsebében érzett vb címet. Lewis Hamilton a markába nevet, hiszen szeptemberig nem vezetett egyszer sem az egyéni ponttáblán, most meg negyedik világbajnoki címe közelségébe került.

 Amber-USA_F1_2016-rajt

Az austini pálya Hamilton nagy kedvence. Az elmúlt három évben zsinórban nyert itt, így nem is kérdéses, hogy idén is ő lesz a verseny favoritja. Sebastian Vettelnek ezzel szemben egyszer sikerült a COTA pályán nyernie, 2013-ban még a Red Bull színeiben. A német versenyzőnek arra kell figyelnie, hogy amennyiben autójával nem lesz gond, az ötödiknél jobb helyen érjen célba. Így még ha nem is sok, de halvány reménye maradhat a vb címre.

S mi történt tavaly? Lewis Hamilton hosszú kihagyás után visszavette a stafétabotot csapattársától, Nico Rosbergtől és Austinban ismét a dobogó tetejére állhatott. Az volt a brit pilóta 50. Forma-1-es elsősége. Rosbergnek csak a második hely jutott a texasi pályán. A bronzérmes helyezés Daniel Ricciardóé lett. Így gyakorlatilag olyan sorrendben állhattak fel a pilóták a dobogóra, amilyen sorrendben az időmérő edzésen végeztek szombaton.

 Amber-USA_F1_2016-Hamilton

2015-ben esős, tavaly azonban napos, száraz időt fogadta a mezőnyt Austinban. Idén ismét záporok-zivatarok várhatók a hétvégén, ami megnehezítheti a csapatok dolgát. A Pirelli idén a lágy, az ultralágy és a szuperlágy abroncsait viszi el az USA Nagydíj helyszínére. Ezek a gumik elég sokoldalúak ahhoz, hogy megbirkózzanak a pálya és az időjárás különböző kihívásaival. Ráadásul az eddigieknél gyorsabb köridőket eredményezhetnek.

Jolyon Palmer visszavonulásával megnyílt az út Carlos Sainz előtt, hogy a Renault színeiben álljon rajthoz már az USA Nagydíjon. Ekkor a Toro Rosso (vagyis a Red Bull) nagy gonddal találta szemben magát. Az újonc Gasly a Super Formula versenysorozatban kell versenyezzen a hétvégén, Japánban, így a helye üresen maradt. Helmut Marko telefonja minden bizonnyal rengeteget csörgött a Japán Forma-1-es Nagydíjat követően, mikor ez kiderült, de Marko egy ismeretlen pilóta helyett az egykori Red Bull Junior Team egy tagját választotta, az új-zélandi Brendon Hartley személyében. Hartley amúgy is helyet keresett magának, mivel a Porsche sportautós karrierje megrekedni látszik azután, hogy a német autógyártó cég úgy döntött, elhagyja a WEC-et (World Endurance Championship). Hartley a visszahívott Danyiil Kvjat csapattársa lesz az USA Nagydíj alatt.

 Amber-USA_F1-Hartley

A fenti események fényében Robert Kubica 2018-ban nyilvánvalóan nem fog helyet kapni a Renault-nál. A lengyel pilóta azonban nem adta fel, s máris egy újabb sikeresen teszten van túl, ezúttal a Williams-szel. A lengyel autóversenyző Felipe Massa helyére pályázik Lance Stroll csapattársaként. Bár a brit csapat semmilyen részletet nem hozott nyilvánosságra a teszttel kapcsolatban, annyit azért tudni lehet, hogy a 2014-es FW36-ossal végrehajtott tesztelés sikeresen lezajlott. Ezen a héten újabb teszten vesz részt a 33 éves pilóta, ismét a Hungaroringen.

A verseny és a pálya

Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli volt Forma-1-es pilótának köszönheti a pálya és a verseny létrejöttét. Hellmund szoros barátságot ápolt az F1 volt teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es nagydíj, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e készülni a pálya időben. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is egyeduralkodóként rendezi meg az USA Nagydíjat. A 20 kanyaros austini pályán található egy igencsak meredek emelkedő, amely igen találóan „az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.

 Amber-USA_F1_2016-dobogo

Az 56-körös USA Nagydíj október 22.-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 21 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,405 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja 2012-ből, ideje 1 perc 39,347 másodperc.

(Forrás: Amber PR)