A finom úriember és a harcművészet – BMW 330i xDrive teszt

SZÖVEG: DÓKA ATTILA, FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA

Nagyon jó ránézni, az emberek szinte megsimogatják tekintetükkel a finom vonású hármast, amit ezúttal egy nagyon erős benzines motorral próbáltunk ki. A lágyan rugózó halk ékszerdoboz, és a vidáman morgó motor azonban kicsit szokatlan elegyet alkot.

Egy ilyen jellegű hármas 10 évvel ezelőtt még hathengeres szívómotorral volt felszerelve. Ettől olvadt mindenki, ez taszította irigységbe a szomszédot, és ejtette ámulatba az egész rokonságot, mikor a családi összejövetel után a hideg estében elfordítottuk a slusszkulcsot, és életre keltettük a luxusmotort. Akkor még hittük, a sorhatos a BMW-érzés esszenciája, és egyben az autógyártás koronájának egyik fényes smaragdköve.

Érzéki csalódás

Ma már csak a 340i kap hathengeres motort, a kisebb 330i-nek be kell érnie egy kétliteres, négyhengeressel. Ám ahogy a világ zokszó nélkül elfogadta már az elsőkerék-hajtást is a márkánál, úgy szemmel láthatóan ezzel sincs baja: a hármasra ugyanolyan áhítozó pillantást vet mindenki, mint a „hőskorszakban”, és ugyanolyan tisztelet is jár neki. Nyugodtan kijelenthetjük, a Luxury Line csomaggal feldíszített tesztautóban jobb, értékesebb emberré válunk. Ám óvva intek mindenkit, mert valójában ez a metamorfózis csupán elméleti síkon megy végbe, és nagyjából a bőrülések elhagyásáig tart. Utána már csak ugyanúgy, mint a többiek, távolról szemléljük a karcsú, krómmal díszített szépséget, ami négy hengerével is oly kívánatos.

Csendesen morog

Ráadásul még jól is szól. Újra és újra rácsodálkozunk a BMW-k tesztelése során, hogy mennyire jól működik a „hangmérnöki” munka a neves gyártónál. A szerény, négyhengeres izgalmas és morgós hangszínnel boldogítja a sofőrt, amiből már egész alacsony fordulaton is ízelítőt kapunk. Persze attól félni senkinek nem kell, hogy ez a hangerő emelkedésével is jár. A 330i végtelenül csendes, a világot kizáró autó.

Oltalmazó sportos szülő

Már az ajtók csapódásának hangja is úgy van megkomponálva, mintha azt súgná, ennyi volt, magunk mögött hagytuk, a csúnya, ideges, rossz ízű hétköznapokat. Úgy öleli magához utasait, mint oltalmazó anya a gyerekeit, cirógatja és kényezteti. Viszont a kezelőszervek finomsága, ami éppúgy érvényes a rugózásra és kormányra, némiképp kontrasztban áll a bivalyerős benzines motorral, ami ha akarjuk, úgy présel az ülésbe, hogy azt komoly sportautók is megirigyelnék. Ráadásul az automata váltó kapcsolási sebessége is nagyon gyors, bár a működésében éreztünk némi furcsaságot: a gázpedál hirtelen megtaposására természetesen visszakapcsol, és hagyja is forogni a motort, de a gáz elvételekor kissé lassan reagál, és tartja a fordulatot akkor is, amikor mi már visszavennénk. Ez a viselkedés azért került előtérbe, mert az autó nagy erejének köszönhetően hamar el lehet érni a kívánt tempót, utána viszont a KRESZ szabályainak engedve meg kell szakítanunk a gyorsítási folyamatot. Ilyenkor egy picit magára marad az elektronika, és kell neki egy kis idő, amíg értelmezi a történéseket. Az ilyen rövid, de padlógázas gyorsítások idejére – csakúgy, mint a bivalyerős X5 M-ben – jobb, ha a váltót manuális üzemmódba billentjük, és szekvenciálisan, vagy a kormány mögötti fülekkel váltogatva úgy abszolválunk egy villámgyors előzést, hogy a motort addig forgatjuk, amíg nekünk tetszik. Utána pedig ismét az autóra bízhatjuk a dolgot, ami az optimális fogyasztás elérése szempontjából mindenképpen jobb döntés.

Autobahn

De vajon kell ez a nagy erő ebbe a finom modellbe? A futómű még sportállásban sem lesz igazából kemény, a kormányzás pedig nem lesz eléggé direkt, és nem leszünk a kanyarok ördögei. A Luxury Line-os 330i úgy tűnik, ezeket az erényeket inkább átengedi M-csomagos testvéreinek, illetve a négyes sorozat sportosabb modelljeinek. De ne felejtsük el, hogy Németországban létezik egy olyan sportág, ami az ilyen jellegű, finom, de bivalyerős autóknak tökéletesen értelmet ad. Ez pedig a száguldás az autópályán, ahol pont egy ilyen erős, de végtelenül csendes és finom járgány kell ahhoz, hogy megtegyünk több száz kilométert, 220-ra állítva a tempomatot. A világ többi piacán pedig pont az fogja az ilyen jellegű autóknak megadni a kellő presztízst, hogy bár sajnos nálunk pont nem szabad, de ez az autó képes lenne rá. És valóban az.

Összegzés

Sportos, jó ízlésű, jóképűnek mondott üzletember keresi művelt, kiegyensúlyozott párját, akivel együtt járhatják be a világ rejtelmes vidékeit, vagy csak hosszasan ülnek egymás mellett, szeretetben, nyugalomban. Jelige: Nem kell mindig M.

Szerettük:

– szép formaterv

– kimagasló utazási komfort

– sportos hangú, erős, halk motor

– nagyon jó tapadás (xDrive)

– gyors, automata váltó

Nem szerettünk:

–  sport állásban sem eléggé feszes

Hossz/szél./mag.: 4633/1811/ 1429 mm

Motor: 1998 cm3, 252 LE/ 5200-6500, 350 Nm/1450-4800

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás (0-100 km/h): 5,8 s

Alapár: 12 610 000 Ft

Tesztautó: BMW Magyarország Kft.